گرده افشانی نخل‌ها در استان بوشهر هر سال از اواسط اسفند آغاز می‌شود و با توجه به شرایط آب وهوایی تا اواخر فروردین ادامه دارد.

به گزارش آماج خبر، استان بوشهر ۳۴ هزار هکتار نخلستان دارد و سالانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن خرما از آن‌ها برداشت می‌شود.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه مدت زمان گرده افشانی بستگی به شرایط آب و هوایی دارد گفت: دمای بهینه برای انجام عملیات گرده افشانی بین ۲۵ تا ۲۷ درجه و بهترین زمان ۱۰ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر است.

 

سمیه فرح بخش افزود: نخل درختی دو پایه است و باید عمل گرده افشانی به صورت مصنوعی و با دست انجام بگیرد.

 

وی اضافه کرد: در روز‌هایی که احتمال بارندگی وجود دارد، گرده افشانی باید به روز دیگری موکول شود، چون عمل گرده افشانی موفق نخواهد بود و ممکن است باغدار مجبور به تکرار عملیات شود.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: گرده افشانی تاثیر به سزایی در اقتصاد باغدار دارد و مهم‌ترین مرحله نخل داری است.

 

فرح بخش با بیان اینکه گرده افشانی مهمترین عملیات برای تولید محصولی مرغوب و اقتصادی است گفت: هر سال در این فصل نخل‌ها برای تولید محصولی خوب در تابستان آماده می‌شوند.

 

وی افزود: وزش باد‌های گرم و خشک هم می‌تواند در عملیات گرده افشانی نخیلات اختلال ایجاد کند که کشاورزان می‌توانند بر روی گل آذین‌ها پوشش کیسه‌ای قرار دهند.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از نخل‌های استان بوشهر بارور هستند و سالانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصول خارک، رطب و خرما تولید می‌کنند.

 

گرده افشانی عملیاتی است که کشاورز خوشه گل نر را در گل آذین ماده قرار می‌دهد تا درخت بارور شود.

 

 

  • نویسنده : نرگس حیدری