مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در 6 ماه اول سال با در نظر گرفتن جهت وزش باد از سمت شرق به غرب و وجود کانون‌های گرد و غبار شناسایی شده در شرق، انتظار وجود گرد و غبار را خواهیم داشت.

 

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس، سیدرضا موسوی مشکینی بیان کرد: منشا آلودگی هوا و گرد و غبار در چند روز اخیر در غرب و قسمت مرکزی کشور بخصوص استان قم را از کشورهای همسایه اعلام کرد و گفت: علت آلودگی هوا همیشه منشا داخلی ندارد وعلت‌های داخل کشور مثل طوفان، عدم بارندگی، حجم زیاد گرد و غبار و حرکت لایه‌های هوا مزید برعلت می‌شود تا وجود گرد و غبار در هوا ۵ الی ۶ روز طول بکشد و دیر فرونشست کند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم درباره راهکارها واقدامات جهت مهار این آلودگی‌ها گفت: با توجه به این‌که مهم‌ترین علت آلودگی خارج از کشور است، در روز دوشنبه کارگروهی برای مقابله با آلودگی‌ها تشکیل شد واقداماتی در دستور کار قرار گرفت و همچنین قرار است با رایزنی وزرات خارجه با کشور همسایه برای مهار آلودگی‌ها اقداماتی صورت بگیرد.

 

وی در ادامه با توجه به انجام اقداماتی برای جلوگیری از ایجاد گرد وغبار بیشتر گفت: با شناسایی کانون‌های فعال گرد و غبار در استان و اعلام آن به دستگاه‌های ذی‌ربط مثل سازمان منابع طبیعی و جهاد و انجام عملیات نهال‌کاری در بیابان‌ها می‌توان تا حدی از این معضل پیشگیری کرد.

 

موسوی مشکینی افزود: در شش ماه اول سال با وزش باد از سمت شرق به غرب، فعالیت کانون‌های گرد و غبار در شرق شدت گرفته و علاوه بر آن وزش باد و خشک‌سالی باعث تشدید آن و ایجاد گرد و غبار می‌شود.

 

وی گفت: برای تشخیص میزان آلودگی و اطلاع‌رسانی به گروه‌های حساس، در ابتدا کارگروه اضطراری تشکیل و با در نظر گرفتن اعداد و ارقام آلودگی و هواشناسی استان نسبت به آیین‌نامه و با توجه به تصاویر ماهواره‌ای، تصمیمات لازم را می‌گیرند و نهایتا مرکز بهداشت اطلاع‌رسانی می‌کند.

  • نویسنده : زینب پیری