مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: قلعه فلک الافلاک خرم‌آباداز ۱۶ اسفندماه سال گذشته تا چهارم فروردین ماه امسال با فروش ۴۹ هزارو ۵۸۹ بلیت، هفتمین جاذبه پر بازدید کشور شد.

حسن پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، بیان کرد:  در چهارمین روز از فروردین ماه امسال با فروش ۱۲ هزارو ۵۸۹ بلیت در مجموعه قلعه فلک الافلاک خرم آباد، لرستان پس از استان های تهران و فارس در جایگاه سوم قرار گرفت.

وی گفت: قلعه تاریخی فلک الافلاک یا دژ شاپورخواست یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد لرستان است که از ادوار گذشته تاکنون همچون نگینی بر تارک این دیار درخشیده و از اهمیت ویژه ای در ابعاد مختلف زندگی مردمان این استان برخوردار بوده است.

به گفته وی، فلک الافلاک بنای عظیم آجری است که در دوره ساسانی روی تپه ‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد ساخته و زیبایی و معماری شگفت‌ انگیز این قلعه موجب شده است از سوی بسیاری کارشناسان به ‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب بگیرد.

حسن پور ادامه داد: محوطه باستانی قلعه حدود ۱۲۰هزار مترمربع وسعت دارد و ارتفاع تپه با احتساب ارتفاع دیوارهای بنا از سطح خیابان های مجاور حدود ۴۰متر است، بر اساس مدارک تصویری تا حدود ۱۰۰ سال پیش بارویی ۱۲ برجی در پیرامون بنای فعلی وجود داشته که اکنون آثار آن در محوطه شمال غربی قلعه، قابل مشاهده‌است.

همچنین تصریح کرد: در روز چهارم فروردین امسال ۱۵ هزار و ۲۹۴ نفر گردشگر در لرستان اقامت داشتند و ۱۵ هزارو ۳۰۹ نفر از جاذبه های تاریخی، ۳۹ هزار و ۱۳۸ نفر از جاذبه های طبیعی، ۱۸ هزار و ۸۰۳ نفر از اماکن مذهبی و ۲۴۱ نفر از اماکن تفریحی این استان بازدید کردند.

حسن پور اظهار کرد: از شانزدهم اسفندماه سال گذشته تا چهارم فروردین ماه امسال ۹۴ هزار و ۸۹۱ نفر در لرستان اقامت داشتند و در این مدت ۹۹ هزار و ۷۲۳ نفر از جاذبه های تاریخی، ۱۸۶ هزار و ۱۹۸ نفر از جاذبه های طبیعی، ۵۸ هزار و ۶۹۹ نفر از اماکن مذهبی همچنین ۹۱۹ نفر از اماکن تفریحی استان بازدید کرده اند.

وی ادامه داد: روز گذشته سه هزار و ۹۱۷ نفر از جاذبه های دست ساز و ۱۳ هزار و ۸۴۸ نفر از موزه های لرستان بازدید کردند همچنین از شانزدهم اسفندماه سال گذشته تا چهارم فروردین ماه امسال آمار بازدید از جاذبه های دست ساز و موزه های استان به ترتیب ۲۱ هزار و ۷۷۹ نفر و ۶۹ هزار و ۴۷۱ نفر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: ۲۲ هتل با ظرفیت یکهزار و ۴۰۰ تخت، یک متل با ظرفیت ۵۰ تخت، ۱۳ مهمانپذیر با ظرفیت ۴۴۰ تخت، پنج مجتمع اقامتی با ظرفیت ۱۸۰ تخت،خانه های مسافر با ظرفیت ۲۰۰ نفر همچنین هشت اقامتگاه بوم گردی مجوزدار با ظرفیت ۴۰۰ نفر در حال میزبانی از مسافران نوروزی است.

حسن پور گفت: علاوه بر این ۱۶۵ مدرسه در سطح استان برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده که با احتساب امکانات مراکز رفاهی، ظرفیت پذیرش و اسکان هشت هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۲ ایجاد شده است.

وی افزود: علاوه بر مدارس، مراکز رفاهی ناحیه یک و ۲ خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و ازنا برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته‌ شده است و در مجموع ۱۱۴ اتاق ویژه با ۳۸۰ تخت در اختیار مسافران قرار داده می شود.

پنج هزار اثر تاریخی و ۸۰ جاذبه طبیعی گردشگری در این استان وجود دارد که تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

  • منبع خبر : ایرنا