نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت: به عنوان فرد مطلع نسبت به اجرای طرح انتقال آب بن-بروجن احساس خطر می‌کنم، از این رو نمایندگان مجلس مسؤولان و کارشناسان استان باید این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.

به گزارش آماج خبر به نقل از فارس، فولادگر نماینده ادوار مجلس شورا اسلام نوشت: در بحث پروژه انتقال آب بن-بروجن مباحث کارشناسی مطرح است که بسیاری از کارشناسان آب معتقدند که این طرح به لحاظ کارشناسی محل ایراد است.

 

آبی که از سرشاخه‌های کارون در تونل‌های یک،دو و سه کوهرنگ منتقل می‌شود با انتقال آب بن-بروجن به حوضه آبریز کارون باز می‌گردد، یعنی برای پروژه انتقال آب هزینه‌ای صورت می‌گیرد اما در اصل این آب به حوضه آبریز کارون باز می‌گردد و یا هزینه برق برای پمپاژها مصرف می‌شود.

 

در حوضه بن-بروجن رودخانه‌های فصلی و طرح‌هایی از منابع محلی و آبی وجود دارد اما همه طرح‌ها کنار گذاشته شد و طرح بن-بروجن مستقیم به تأیید رسید زیرا ساده‌ترین راه این است که آب را به طور مستقیم از رودخانه پمپاژ کنند در صورتی که در طرح‌های دیگر استفاده از رودخانه‌های فصلی مطرح بوده و می‌توانسته است این منابع را تأمین کند.

 

طرح بن-بروجن در مصوبات دولت قرار گرفته است و به اجرا درخواهد آمد که برای اجرایی شدن آن باید مصوبات شورای‌عالی آب در نظر گرفته شود در صورتی که طبق مصوبات شورای عالی آب درباره زاینده‌رود آمده که هرگونه بارگذاری و مصوبات جدید ممنوع است.

 

مقدمه لازم برای طرح بن-بروجن این است که از تونل سوم کوهرنگ بهره‌برداری شود، همچنین بهشت‌آباد به عنوان منبع دیگر تعیین تکلیف شود. ما جمعی از نمایندگان در مجالس قبل می‌گفتیم هم بهشت‌آباد و هم تونل سوم کوهرنگ باید بهره‌برداری شود تا برای بن-بروجن منبع آب جدید تعریف شود اما در ابتدا حداقل باید بهشت‌آباد تعیین تکلیف و مصوبات لازم از سازمان محیط زیست اتخاذ و سپس اجرای آن شروع شود.

 

همچنین سد تونل سوم احداث و به‌صورت کامل طبق تابلوی منابع و مصارف بهره‌برداری شود نه اینکه پمپاژ موقت تونل سوم را به ازای بهره برداری از طرح بن بروجن مطرح کنند.

 

با اجرایی شدن تونل بهشت‌آباد در تابلوی منابع و مصارف سهم استان چهارمحال‌وبختیاری ۲۳۷ میلیون متر مکعب اما هنوز طرح بهشت‌آباد اجرایی و سد تونل سوم کوهرنگ احداث نشده است و این در حالی است که اکنون به صورت اضطراری قصد برداشت آب برای طرح انتقال آب بن-بروجن را دارند که به معنای زیر پا گذاشتن مصوبات شورای‌عالی آب و اسناد بالادستی است.

 

به‌عنوان فرد مطلع نسبت به اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن احساس خطر می‌کنم؛ از این‌رو نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسؤولان و کارشناسان استان باید این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند؛ با وضعیت فعلی برای طرح بن-بروجن اجازه بهره‌برداری به صورت اضطراری داده شده است، در حالی که هنوز تونل سوم تکمیل نشده و بهشت آباد هنوز تعیین تکلیف نشده است.

  • نویسنده : صبا حسینی