فرماندار کاشان گفت:قطعی آب در کاشان نداریم و تنها در برزک با تنش آبی و گاهی قطعی آب مواجه می‌شویم که برای حل این معضل باید فکر اساسی شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد شریف زارعی درباره وضعیت آب شرب و کشاورزی شهرستان کاشان، گفت: بیش از ۸۰ درصد منابع آب کاشان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که البته این موضوع برای کل کشور صدق می‌کند. برای مدیریت بهینه منابع آب هرگونه حفر چاه را ممنوع کرده‌ایم و بسیاری از چاه‌های غیرمجاز گذشته را پلمب کردیم. البته ممکن است به شکل مخفیانه چاه‌هایی حفر شود که برای جلوگیری از حفر این چاه‌ها از مردم انتظار داریم که این‌گونه تخلفات را گزارش دهند و در جلسات مردمی مرتب از شهروندان این مهم را طلب می‌کنیم.

 

او افزود: تقریباً به تمام روستا‌ها عملیات آبرسانی را تکمیل کرده‌ایم و آب مورد نیاز شهرستان کاشان از چاه‌ها و زاینده‌رود تأمین می‌شود. تنها در بخش بَرزک یک تنش آبی داریم که علت آن این است که در بالا دست مخزن آب دارد و گاهی دچار تنش آبی می‌شود.

 

فرماندار کاشان، گفت: در بخش کشاورزی به شکل جدی دچار کمبود آب نشده‌ایم و گاهی در این بخش جیره‌بندی نیز داریم. چاه‌های کشاورزی دارای کنتور‌های هوشمند شده‌اند که در نتیجه برداشت آب از چاه‌ها مدیریت می‌شود.

 

شریف زارعی با بیان اینکه شوری آبِ شرب کاشان در نقاط مختلف شهرستان متفاوت است، تصریح کرد: در روستا‌ها ممکن است مواد معدنی آب بیشتر باشد و در نقاطی که به دریاچه نمک نزدیک می‌شویم درصد شوری آب بیشتر می‌شود، اما در مجموع کیفیت آب شرب شهرستان بالا است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم و مرتب روی کیفی‌سازی بیشتر آب کار می‌شود.

 

او ادامه داد: قطعی آب در کاشان نداریم و تنها در برزک با تنش آبی و گاهی قطعی آب مواجه می‌شویم که برای حل این معضل باید فکر اساسی شود.

 

فرماندار کاشان گفت: مهم‌ترین مطالبه کاشان در بخشِ آب بهبود وضعیت سیستم آبرسانی و نوسازی شبکه آب است. یکی از درخواست‌های ما این است که در روستا‌ها و مناطقی که امکان استفاده از آب زاینده‌رود وجود دارد مجوز این استفاده را بدهند. حدود ۴۰۰ لیتر حق برداشت آب از زاینده‌رود در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل وجود دارد که گاهی با تنش آبی مواجه می‌شویم.

 

شریف زارعی افزود: در برخی از نقاط مانند شهرک‌های صنعتی از پساب برای تأمین آب بخش صنعت استفاده می‌کنیم. اگر سیستم آبرسانی نوسازی شود از هدر رفت آب جلوگیری خواهد شد و در نتیجه مشکل کمبود آب را نخواهیم داشت. برای تأمین بودجه نوسازی شبکه فرسوده آب باید از ردیف‌های استانی و ملی استفاده شود.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی