همزمان با اربعین حسینی شهر قم شاهد حضور پرشور و متراکم دسته‌جات عزاداری و آیین‌های مختلف سوگواری است.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا، از صبح امروز حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسیرهای منتهی به حرم مطهر شاهد حضور پرتعداد دسته‌جات عزاداری و هیآت مذهبی از اقوام و گویش‌های مختلف است و در بیوت مراجع، حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و هیآت مذهبی نیز برنامه‌های مختلف آیینی مانند مجالس روضه، تعزیه‌خوانی، عزاداری، پرده‌خوانی و غیره در حال اجراست.

 

شهر قم به خاطر موقعیت مواصلاتی و همچنین حضور بارگاه نورانی حضرت کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد مقدس جمکران میزبان میلیونی زائران ایرانی و غیر ایرانی اربعین در مسیر رفت‌وبرگشت به کربلای معلا است و امسال با کنترل نسبی بیماری کرونا، حضور زائران از اقوام و ملیت‌های مختلف بسیار پرشورتر از سالهای دیگر برآورد می‌شود.

 

به گفته مدیران شهری قم، رکورد اسکان در کمپینگ های اسکان قم با نصب افزون بر ۴ هزار تخته چادر در شب اربعین شکسته شده که این آمار طی ۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، همچنین ظرفیت پارکینگ‌های عمومی نیز تکمیل‌شده که نشان از حضور گسترده زائران و مسافران به شهر قم است.

 

در اطراف حرم مطهر، حضور دسته‌جات عزاداری بسیار پررنگ است، یکی از ویژگی‌های اربعین امسال در قم، به حرکت درآمدن دسته‌های عزاداری اقوام و گویش‌های مختلف از سرتاسر کشور است که همزمان با اربعین خود را به شهر قم رسانده‌اند.

 

همچنین در اربعین حسینی مراسم پیاده‌روی و اجتماع دلدادگان حسینی نیز از عصر امروز در دونقطه شهر قم و ۶ نقطه شهرهای تابعه استان برگزار می‌شود و بسیاری از زائران و مجاوران خود را برای حضور در این مراسم، آماده می‌کنند.

 

لازم به ذکر است که تاکنون حدود ۲۵ موکب برای خدمت‌رسانی به عزاداران اربعین حسینی در بلوار پیامبر اعظم(ص) اعلام آمادگی کرده‌اند.

  • نویسنده : زینب پیری