در فروردین ماه بود که وزیر بهداشت خبری مبنی بر حذف ارز ترجیحی دارو اعلام کرد که پیرو آن شاهد افزایش نرخ دارو در چند روز گذشته بودیم. این در حالی است که روز گذشته، سخنگوی دولت خبر از عدم حذف ارز ترجیحی داد و اعلام کرد که ارز ترجیحی در حال تخصیص است.

به گزارش آماج خبر به نقل از پارسینه، در فروردین ماه بود که وزیر بهداشت خبری مبنی بر حذف ارز ترجیحی دارو اعلام کرد که پیرو آن شاهد افزایش نرخ دارو در چند روز گذشته بودیم. این در حالی است که روز گذشته، سخنگوی دولت خبر از عدم حذف ارز ترجیحی داد و اعلام کرد که ارز ترجیحی در حال تخصیص است.. سوالی که مطرح می‌شود این است که تا کی قرار است ابهام در مورد حذف ارز ترجیحی ادامه داشته باشد؟

 

مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری در مورد حذف ارز ترجیحی را به دولت واگذار کرد و پیشتر وزارت بهداشت اعلام کرد؛در صورت حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی، مابه التفاوت آن به جای پرداخت به تأمین کننده، به مصرف کننده منتقل خواهد شد.

 

بر همین اساس، با ساز و کار سازمان‌های بیمه‌گر، فرانشیز پرداختی بیماران نسبت به سال ۱۴۰۰ هیچ افزایشی نخواهد یافت.

در همین زمینه، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با رسانه ها گفت:معتقدم تا قبل اعمال زیرساخت‌های لازم به منظور جلوگیری از تورم، لازم است تخصیص ارز ترجیحی ادامه داشته باشد.

 

وی ادامه داد:تصمیم گیری در مورد حذف ارز ترجیحی به دولت واگذار شده است و طبق اعلام سخنگوی دولت، ارز ترجیحی قطع نشده است و در حال تخصیص است.

 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: مجلس پس از تصویب حذف ارز ترجیحی، اختیار اجرای آن را به دولت واگذار کرد و دولت تعهد لازم را مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت دارو به مجلس داده است.

 

شهریاری ضمن اشاره به این موضوع که در حال حاضر، داروخانه‌ها آمادگی لازم برای دریافت نسخه الکترونیکی ندارند و نیاز به زیرساخت‌های مناسب دارند، افزود:بر همین اساس مجلس منابع لازم برای سازمان نظام پزشکی به منظور اعمال زیرساخت‌ها را معین کرده است تا مشکلاتی از قبیل عدم دسترسی به نسخه الکترونیک وجود نداشته باشد البته لازم به ذکر است این تصمیم نباید عجولانه اجرایی شود، چرا که می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

 

وی در ادامه در ارتباط با این موضوع که حدود ۱۰ میلیون نفر فاقد بیمه در کشور هستند، مطرح کرد: مجلس شورای اسلامی رقم ۶ هزار میلیاردتومان را به منظور پوشش بیمه‌ای این افراد در بودجه در نظر گرفته است.

 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با اشاره به این موضوع که متاسفانه وزیر بهداشت خیلی زود خبر از حذف ارز ترجیحی را منتشر کرده است، ادامه داد:این مهم نیاز به سازماندهی دارد و نباید عجولانه تصمیم گیری شود. تجهیز زیر ساخت‌ها رفتاری نیست که عجولانه انجام شود و متاسفانه با اعلام خبر وزیر بهداشت، شاهد افزایش قیمت برخی دارو‌ها بودیم که خلاف قانون است و قابل پیگیری است وطبق جلسه‌ای که یکشنبه هفته آتی مجلس با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و بیمه مرکزی دارد قرا است این موضوع و تبعات آن بیشتر مورد بررسی قرارگیرد.

  • نویسنده : محدثه بخشی