معاون اقتصادی استاندار اصفهان گفت: نرخ بیکاری در استان اصفهان روند کاهشی دارد و در بخش صنعت میزان اشتغال افزایشی است.

به گزارش آماج‌خبر به نقل از مهر، امیررضا نقش شامگاه سه شنبه در نشست آشنایی رایزنان و کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با ظرفیت‌های استان اصفهان، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: استان اصفهان بیش از ۱۷۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و همچنین بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو دارد و باعث شده این استان در حوزه سرمایه‌های انسانی پتانسیل خوبی داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: این استان با ۹۵۰۰ بنگاه اقتصادی یا واحد تولیدی که در ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی مشغول به فعالیت هستند، ۲۰ درصد فرآورده‌های نفتی و ۴۰ درصد فولاد کشور را تأمین می‌کند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: صنعت این استان یک صنعت ملی است و تأثیر زیادی در اقتصاد کشور دارد.

 

نقش تصریح کرد: مهمترین نقش‌پذیری‌های این استان در نظام تقسیم کار ملی و منطقه‌ای موارد مختلفی را شامل می‌شود. سهم اقتصاد دانش بنیان در کل کشور کمتر از یک درصد است در حالی که این سهم در اصفهان ۲.۵ درصد است و تلاش داریم تا این مقدار را در سال‌های آینده به ۵ درصد برسانیم.

 

۵ محور توسعه اصفهان

 

وی در خصوص چشم‌انداز اقتصادی استان نیز گفت: در راهبردها و محورهای اصلی توسعه به استناد نتایج مطالعات طرح آمایش استان پنج محور اصلی داریم که شامل «آموزش، علم و فناوری»، «ارتقا فرهنگ و هنر»، «میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری»، «صنعت و معدن» و «کشاورزی» است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: ما در استان اصفهان به اندازه کافی صنایع مادر داریم بنابراین به سمت تقویت صنایع پایین دستی گام بر می‌داریم. سهم استان اصفهان در تولید ناخالص داخلی کشور ۶.۱ درصد است. سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در این استان نسبت به کشور ۱۰.۶ درصد است.

 

نقش افزود: در بخش صنعت میزان اشتغال افزایشی است. اشتغال بخش خدمات اما با توجه به شیوع کرونا در سال‌های گذشته کاهشی بوده است. نرخ بیکاری در این استان نیز روند کاهشی دارد.

 

استفاده از کارگوترمینال برای بخش کشاورزی

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: طی سال گذشته میزان واردات کالا به مقصد استان اصفهان بیش از ۶۴۷ میلیون دلار بوده است. اصفهان ظرفیت خوبی در حوزه کارگوترمینال دارد اما لازم است از این ظرفیت به ویژه در بخش کشاورزی و گل و گیاه بیشتر استفاده کنیم.

 

نقش اضافه کرد: در بخش کشاورزی با توجه وضعیت کم آبی استان، به سمت کشت گلخانه‌ای پیش رفته‌ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: ۱۷۸ رشته صنایع دستی در استان اصفهان وجود دارد و از این حیث می‌توان آن را پایتخت صنایع دستی کشور نامید. به علاوه اصفهان با ۱۳ شهر مهم جهان خواهرخواندگی دارد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: اقدام مؤثری که قرار است در این استان پیاده شود، تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر استان اصفهان است که اولین پروژه اینچنینی در کشور محسوب می‌شود و اصفهان، قم و تهران را به هم متصل می‌کند.

 

نقش با بیان اینکه استان اصفهان در بخش معدن رتبه دوم کشور از نظر استخراج و ذخایر را در اختیار دارد، اظهار داشت: در بخش صنعت به ویژه صنایع های‌تک و تولید دانش بنیان ظرفیت بسیاری در استان اصفهان وجود دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینگونه جلسات شروع یک مسیر بسیار طولانی است. شرکت‌های دانش بنیان استان سال گذشته بیش از ۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که قابل توجه است.

 

  • نویسنده : سارا جباری