سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: برای افزایش و توسعه پوشش گیاهی باید سالانه ۲۵۰ میلیون نهال در کشور تولید کنیم.

به گزارش آماج خبر، عباسعلی نوبخت امروز پنجشنبه در بازدید از طرح زراعت چوب در روستای دب‌حردان در اهواز در جمع خبرنگاران به دستور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر برنامه‌ریزی برای تولید نهال در کشور اشاره کرد و گفت: بر همین اساس باید بتوانیم در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵، یک میلیارد اصله نهال تولید کنیم.

وی با بیان اینکه برای تحقق تولید این تعداد نهال، باید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شود، افزود: کشور ما همچون کشور‌های همسایه شامل؛ پاکستان، عربستان، ترکیه و افغانستان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و این کشور‌ها تولید نهال را آغاز کرده اند؛ بنابراین ما نیز باید برای نیاز کشور و افزایش و توسعه پوشش گیاهی، به تولید نهال اقدام کنیم.

نوبخت نیاز سالانه صنایع چوب کشور را حدود ۵.۵ تا ۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون ۲۲۰ هزار هکتار عرصه زراعت چوب در کشور انجام شده و نهال‌هایی که قرار است تولید شوند باید با محوریت تامین نیاز صنایع چوب در کشور برنامه‌ریزی شود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در بازدید از طرح زراعت چوب در اهواز گفت: اکالیپتوس‌هایی که پارسال کاشته شده اند در شرایط مطلوبی هستند و قرار است برای سال آینده حداقل ۵ هزار هکتار و حداکثر تا جایی که مطالعات طبیعت اجازه دهد، در خوزستان زراعت چوب افزایش یابد.

این مقام مسئول وضعیت دبی رودخانه کارون را مناسب دانست و اضافه کرد: امیدواریم با استفاده از این آب و عرصه‌هایی که بدون مصرف هستند بتوانیم با مدیریت درست و با مطالعه‌های کارشناسی نیاز‌های بخش کشاورزی کشور را تامین کنیم.

نوبخت بر استفاده از ظرفیت افراد توانمند در کشور تاکید کرد و افزود: هر مجری طرح که بتواند مردم را مشارکت دهد و آرامش و امنیت را در سفره مردم به وجود بیاورد مطمئن باشید دولت کمک می‌کند.

دب حردان جنگل و روستایی واقع در ۱۵ کیلومتری جنوب‌غربی اهواز است که طرح زراعت چوب در این منطقه با همکاری شرکت نوین چوب از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و به بهره‌برداری رسیده و جزو طرح‌های الگو در کشور است.

  • نویسنده : محمد خرم زاده