وزیر امور خارجه انگلیس به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب شد.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس، «لیز تراس» وزیر امور خارجه دولت «بوریس جانسون» بعد از ظهر روز دوشنبه با دریافت ۸۱ هزار رأی هم‌حزبی‌هایش به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، با توجه به استعفای جانسون و برای جلوگیری از برگزاری انتخابات سراسری پارلمان، اعضای حزب حاکم محافظه‌کار، در میان خود انتخابات برگزار کرده و نخست‌وزیر جدید را انتخاب کردند.

در سال ۲۰۱۹ نیز در پی استعفای «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس، بوریس جانسون با رأی مثبت ۹۲ هزار نفر از محافظه‌کاران به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد.

گاردین نوشت، لیز تراس با دریافت ۵۷.۴ درصد آرای هم‌حزبی‌هایش، در میان چهار نخست‌وزیری که به این شیوه انتخاب شده‌اند، کمترین رأی را کسب کرده و تنها نخست‌وزیری است که با کمتر از ۶۰ درصد آرای محافظه‌کاران به این مقام می‌رسد.

پس از به راه افتادن موج استعفای وزرا و مقامات ارشد دولت انگلیس، بوریس جانسون بعد از مقاومت فراوان و عبور از بحران‌ها و رسوایی‌های متعدد نهایتاً کناره‌گیری از مقامش را اعلام کرد.

پس از حدود دو ماه رقابت دورن حزبی در انگلیس برای انتخاب نخست‌وزیر این کشور، «ریشی سوناک» وزیر سابق خزانه‌داری و تراس وزیر امور خارجه انگلیس به دور نهایی راه پیدا کرده‌اند.

سوناک که در این انتخابات درون حزبی کمی بیش از ۶۰ هزار رأی کسب کرده (۴۲.۶ درصد) از جمله اولین وزرایی بود که در اعتراض به عملکرد جانسون از مقام خود کناره‌گیری کرد و در سمت مقابل، لیز تراس از حامیان جانسون محسوب می‌شود.

لیز تراس در طول تصدی وزارت امور خارجه انگلیس از جمله اولین سیاست‌مداران غربی بود که خواستار «شکست روسیه» در جنگ اوکراین شد.

وزیر امور خارجه سابق و نخست‌وزیر فعلی انگلیس مواضع تندی نیز علیه جمهوری اسلامی ایران دارد.

او وعده داده با توجه به بحران عمیق انرژی ناشی از جنگ اوکراین، امسال با سرد شدن هوا در انگلیس، قبوض انرژی برای شهروندان صادر نخواهد شد.

  • نویسنده : نازنین بهشتی