بعد از ایراد هیئت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به ماده یک طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار، مجلس شورای اسلامی در تاریخ 25 اسفند 1400 برای تأمین نظر هیئت نظارت، اقدام به اصلاح طرح یاد شده کرد و پس از تصویب در صحن علنی، آن را برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال کرد.

به گزارش آماج خبر‌، بعد از گذشت حدود ۳۶ روز از زمان ارسال طرح به شورای نگهبان تاکنون، پاسخی از شورا در خصوص این طرح واصل نشده است.

 

این در حالی است که برابر اصل ۹۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «شورای نگهبان موظف است مصوبات مجلس را حداکثر ظرف ۱۰ روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدید نظر به مجلس بازگرداند. در غیر این صورت مصوبه قابل اجرا است.»

 

بر این اساس و با توجه به انقضای مهلت قانونی شورای نگهبان، رئیس مجلس موظف است نسبت به ارسال طرح به رئیس جمهور برای ابلاغ اقدام کند که تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است.

 

یکی از ابعاد اهمیت قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار از این جهت است که برابر ماده ۵ آن، جذب وکیل بدون ظرفیت و بر اساس نمره شناور خواهد بود که با اجرایی شدن آن آزمون فوق العاده مرکز وکلای قوه قضائیه که بدلیل ناتوانی کانون‌های وکلای دادگستری در برگزاری آن قرار است در ۲۳ اردیبهشت امسال برگزار شود بدون ظرفیت و جذب اساس کسب حذ نصاب شناور انجام خواهد شد.

 

 

 

  • نویسنده : سپیده حیاتی