امام جمعه قم با بیان اینکه مردم همیشه در همه صحنه‌ها پای نظام و اطاعت از رهبر انقلاب ایستاده‌اند، گفت: این مسئولان هستند که باید با پایبندی هر چه بیشتر به آرمان‌های انقلاب اسلامی، ایجاد شفافیت در همه امور و عمل به وعده‌های داده شده، طعم شیرین رشد و اعتلای کشور را به مردم بچشانند.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره توبه به آیه ۶۴ این سوره که درباره منافقان است اشاره و اظهار کرد: منافقان از این که سوره ای بر ضدشان و افشاگر اسرارشان نازل شود در هراسند ولی خداوند می فرماید خدا از آنچه که از آن در هراسید افشا خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه منافقان نقاط قوت مسلمانان را نقاط ضعف پنداشته و روی آن تبلیغ می‌کردند، گفت: در این آیه و آیات بعد قرآن به قسمت دیگری از برنامه ها، روش ها و عملکردهای منافقان اشاره می کند و می فرماید که منافقان مطلبی را مطرح می کردند که در ذهن پیامبر اکرم و راه ایشان تردید ایجاد شود.

 

منافقان همیشه مردم را نسبت به تفکر اسلامی دچار تردید می کنند

 

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه همیشه در همه زمان‌ها منافقان مردم را نسبت به طرز فکر اسلامی دچار تردید می‌کردند، افزود: منافقان در غیاب پیامبر صلوات الله علیه و آله و مؤمنان جلسه می گذاشتند، نقطه ضعف پیدا می کردند و آن را بازگو کرده و می خندیدند.

 

وی خاطرنشان کرد: در آیات گذشته سوره توبه برخی از آزارهای زبانی منافقان به پیامبر بیان شده است ولی از آیه ۶۴ به بعد می فرماید که منافان نفاقشان به قدری بالا گرفت که تصمیم بسیار خطرناک و ناجوانمردانه گرفتند و آن اقدام به ترور و قتل پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله بود.

 

سعیدی با بیان اینکه منافقانی که در این آیات از آنها یاد می شود از منافقانی که مانند عبدالله بن اُبی قبل از ورود پیامبر در مدینه بودند نیستند، گفت: برخی افراد در ابتدا واقعا مؤمن شدند ولی بعد ایمانشان دچار تردید شد و منافق شدند و دست به اقدام خطرناکی می خواستند بزنند که در حد کفر بود و آسیب فروانی به اسلام می زدند.

 

وی در خطبه دوم با تسلیت سالروز وفات حضرت ابوطالب عموی پیامبر صلوات الله علیه و آله و پدر امیرالمؤمنین علیه السلام در ۲۶ رجب، گفت: ۲۷ رجب عید مبعث رسول اکرم صلوات الله علیه و آله است که با بعثت خودشان برنامه پیامبران گذشته را تکمیل کردند زیرا دعوت به خدا، تکامل انسان و پاسخ گویی به مسائل مادی و معنوی زندگی انسان از مهمترین اهداف رسالت الهی است.

 

فراخوان مردم به پرستش خدا و دوری از طاغوت‌ها از اهداف مهم بعثت است

 

امام جمعه قم با بیان اینکه با توجه به آیه ۳۶ سوره نحل از جمله اهداف نبوت فراخوانی مردم به پرستش خدا و دوری از طاغوت‌ها و مظاهر آن است، افزود: بر اساس آیه ۲۵ سوره حدید برپایی عدل و قسط هدف دیگر جریان رسالت در طول تاریخ بوده و پیامبر صلوات الله علیه و آله در روایتی رشد و تعالی اخلاقی و آداب اجتماعی را از جمله اهداف بعثت دانسته اند.

 

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۱۶۴ سوره آل عمران از بعثت پیامبر چنین یاد می کند که خداوند بر مؤمنان منت گذاشت وقتی درمیان آنها پیامبری از جنش خودشان بر انگیخت که آیات خدا را در بین آنها بخواند و تزکیه نفس علم و حکمت را به آنها بیاموزد.

 

سعیدی با بیان اینکه اخلاق و تزکیه نفس مورد نیاز همه انسان ها و تنها راه نجات از آشوب ها، اغتشاشات و جنگ است گفت: امور اجتماعات در سایه تزکیه نقس و آداب اجتماعی سامان می گیرد و باید از خدا بخواهیم که ما را به اخلاق محمدی زینت بخشد.

 

حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن پاسخی دندان شکن به براندازان ساده لوح بود

 

وی در ادامه با اشاره به حماسه بزرگ مردم در ۲۲ بهمن امسال، گفت: حضور مردم ولایت مدار در راهپیمایی امسال در تمام نقاط کشور پاسخ دندان شکنی بود به افرادی که در خیال براندازی این نظام بودند و براندازان بی ریشه، ساده لوح و دشمن مردم باید تا مدت ها در تحیر، حسرت و عصبانیت از این حضور معنادار شما مردم فرو روند.

 

امام جمعه قم تصریح کرد: پیام مردم به مستکبران و مزدوران آنها این بود که ما مردم ایران تا پای جا به پای این نظام انقلابی ایستاده ایم و هرگز با این فتنه ها و آشوب ها از شجره طیبه انقلاب اسلامی که با خون پاک شهیدان به ثمر نشسته است دست بر نخواهیم داشت.

 

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم آذربایجان در آستانه سالروز قیام تاریخی مردم تبریز گفت: ایشان فرمودند از مصاحبه های مردم آشکار بود که با تحلیل به راهپیمایی آمدند و چون درک کرده بودند که آمریکا از حضور آنها بیمناک است، پرشور، شاد، با انگیزه و با سردادن شعارهای مضمون دار جهت گیری خود که حمایت کامل از نظام جمهوری اسلامی است را نشان دادند.

 

 

سعیدی ادامه داد: ایشان فرمودند مردم در ۲۲ بهمن هر سال برای یادآوری یک حادثه تاریخی به صحنه نمی آیند بلکه مردم ما راهپیمایی را به منزله یک فریضه سیاسی الهی مانند سایر فرایض می دانند و حضورشان در این فریضه برای تشکر از خداوند و جبهه گیری و برائت از مستکبران و تجدید بیعت با آرمان های انقلاب اسلامی است.

 

مسئولان به وظایف خود در قبال مردم عمل کنند

 

وی با بیان اینکه حضور راهپیمایی اولی ها هم امسال پدیده جالبی بود که نشان از بصیرت، زمان شناسی و دشمن شناسی مردم ایران بود، افزود: مردم همیشه در همه صحنه‌ها پای نظام، انقلاب، استقلال، امنیت، عزت، اقتدار و اطاعت از رهبر انقلاب به جد ایستاده اند و این مسئولان هستند که باید با پایبندی هر چه بیشتر با آرمان های انقلاب اسلامی، ایجاد شفافیت در همه امور، گرفتن تصمیمات اساسی و مؤثر برای پیشرفت کشور و اهتمام به تولید واعتماد به سازندگان متخصص و و متعهد به وظایف خود عمل کنند.

 

امام جمعه قم اضافه کرد: به کار گیری نخبگان و جوانان در همه عرصه ها، به کار گیری دیپلماسی فعال برای رفع مشکلات کشور، حذف واردات کالاهای غیر ضروری، اشتغال زایی، تسهیل ازدواج، حمایت از دانش بنیان ها، تلاش برای رفع و خنثی سازی تحریم ها، حفظ حرمت و آبروی مردم در همه حوزه ها از دیگر وظایف مهم مسئولان است.

 

وی ادامه داد: مسئولان باید با زندگی کردن در میان مردم، داشتن تفکر جهادی، حذف مدیران کم توان، گسترش عدالت و رفع تبعیض، به کار گیری همه سلایق وفادار به انقلاب، اطلاع رسانی به موقع و دقیق از دستاوردهای انقلاب، ایجاد روحیه امید، ایجاد انقلاب اداری و عمل به وعده های داده شده طعم شیرین رشد و اعتلای کشور را به مردم بچشانند و همراه مردم در مسیر هر چه درخشان تر کردن انقلاب گام بردارند.

 

سفر رئیس جمهور به چین از سیاست های راهبردی نظام است

سعیدی با اشاره به اینکه آیت الله رئیسی روز سه شنبه به دعوت رسمی همتای چینی خود راهی این کشور شدند، گفت: این سفر در راستای تلاش ایران برای گسترش روابط با شرکای راهبردی و منطقه ای قابل تفسیر است زیرا روابط با شرکای راهبردی از کارهای اساسی نظام ما است.

 

وی با تأکید بر اینکه ایران و چین سابقه همکاری دراز مدتی با هم دارند و امیدواریم همکاری این دو کشور به مسیر رو به رشد و توسعه خودش ادامه دهد، افزود: هر دو کشور از سوی آمریکا و اروپا تحریم شدند و این می تواند سازوکار مشترکی را برای دو کشور تعریف کند و فشارهای خارجی نباید ما را از این راهبرد دور کند.

 

دستگاه های مربوطه مسأله مسمومیت دانش آموزان را با جدیت پیگیری می کنند

امام جمعه قم با اشاره به مسمومیتی که در مدراس قم اتفاق افتاده است گفت: پیگیری ها از روز اول دنبال شده و وزرای آموزش و پرورش و بهداشت برای بررسی میدانی این مسئله به قم آمدند و یک کمیته ویژه در وزارت بهداشت تشکیل شده و با استفاده از تجهیزات پیشرفته در حال پیگیری وضعیت امنیت و سلامت دانش آمزان هستند و همه دستگاه ها برای رفع نگرانی خانواده‌ها تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه رسانه های ضد انقلاب روزانه در حال شایعه سازی از حوادث قم مانند انتشار خبر کذب فلج شدن دانش آموزان هستند، افزود: برای پیگیری دقیق این حوادث باید از دامن زدن به شایعات پرهیز کنیم و با این کار آرامش مردم را بر هم نزنیم.

سعیدی در پایان گفت: شهیدی که امروز مهمان ما است به نام علیرضا بادرام شهیدی است که بدن او پس از ۳۴ سال در شلمچه باقی مانده و بر لباسش هنوز آثار خونی که از بدنش آمده باقی است.

  • نویسنده : نرگس فارسی
  • منبع خبر : فارس