رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد مشاغل خانگی مرتبط با حوزه کشاورزی نقش بسیار زیادی در افزایش درآمد، سطح رفاه و توسعه اقتصادی مناطق روستایی استان دارد و به همین دلیل گسترش این نوع از کسب و کارها را دنبال می‌کنیم.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد رضا حاجی رضا درگفت‌وگو با خبرنگاران، بیان کرد: ظرفیت‌های بخش کشاورزی قم برای تولید محصولات متنوع در قالب مشاغل خانگی شناسایی شده‌است و ساکنان مناطق روستایی استان در صورت علاقه‌مندی می‌توانند در این عرصه کسب و کار مورد نظر خود را راه‌ اندازی کنند.

وی افزود: در همین رابطه سازمان جهاد کشاورزی قم در زمینه صدور مجوزهای لازم برای راه‌ اندازی کسب و کار و فراهم کردن شرایط مورد نیاز پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان، با استفاده از ظرفیت‌های دراختیار این سازمان از علاقه‌مند به فعالیت در حوزه مشاغل خانگی استان حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای موفقیت کسب‌ و کارها در این حوزه، باید محصولات تولید شده به شکل زیبا و جذاب به بازار عرضه شود و مورد توجه مشتریان قرار گیرد که سازمان جهاد کشاورزی قم در این خصوص دوره‌های آموزشی مهارت افزایی را برای کمک به موفقیت طرح‌های اقتصادی مورد نظر بهره‌برداران مشاغل خانگی، در مناطق روستایی استان برگزار می‌کند.

حاجی رضا گفت: کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده درقم خوب است و باید شرایطی فراهم شود که این محصولات در قالب مشاغل خانگی توسط ساکنان مناطق روستایی استان به بهترین شکل ممکن فرآوری و در بسته‌بندی‌های مناسب به بازار عرضه شود و از این طریق ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی در بخش کشاورزی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: توسعه مشاغل خانگی درروستاهای قم علاوه بر تقویت شاخص‌های اقتصادی و افزایش سطح تولید محصولات بخش کشاورزی استان، نقش مهمی در ارتقا وضعیت فرهنگی و اجتماعی این مناطق دارد و از مهاجرت روستائیان به شهر که بیشتر برای یافتن شغل انجام می‌شود، جلوگیری می‌کند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

  • نویسنده : مریم سعادت‌کاظمی