تیم ملی والیبال ایران در مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان باید به مصاف تیم برزیل برود و در صورتی که این رقابت‌ها همچون سال گذشته برگزار می‌شد شرایط بهتری پیدا می‌کرد.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا، تیم ملی والیبال ایران توانست با ۲ پیروزی مقابل آراژنتین و مصر و شکست برابر هلند راهی مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های والیبال مردان جهان شود؛ اما در این مرحله کار بسیار سختی دارد؛ چرا که باید به مصاف برزیل برود.

برزیلی‌ها در مرحله گروهی تیم‌های ژاپن، کوبا و قطر را مغلوب کردند تا خودشان را مدعی اول قهرمانی نشان دهند؛ اما برای رسیدن به این هدف بزرگ باید در اولین مرحله حذفی به مصاف تیم ایران بروند. روی کاغذ تیم برزیل پیروزی قطعی این دیدار است؛ به خصوص اینکه آمار دیدارهای گذشته این ۲ تیم کاملا به سود طلایی‌پوشان آمریکای جنوبی است.

ایران و برزیل تاکنون نوزده بار به مصاف یکدیگر رفتند که ایران تنها سه بار توانسته پیروز شود و شانزده مسابقه به سود برزیل به پایان رسیده است؛ اما واقعیت این است که نباید ایران را در این بازی تیمی از پیش بازنده دانست و ملی‌پوشان والیبال ایران  تمام تلاش خود را برای کسب بهترین نتیجه خواهند کرد.

مهمتر از کسب نتیجه، انتظاری که از تیم ملی والیبال می‌رود انجام بازی آبرومند و در خور شأن والیبال ایران مقابل برزیل است. تیم ملی والیبال در شرایطی عازم رقابت‌های قهرمانی جهان شد که سید محمد موسوی در آخرین لحظات اعلام کرد حاضر به همراهی تیم ملی در این رقابت‌ها نیست و  پیش بینی می‌شد که این مسئله تبدیل به یک چالش بزرگ برای عطایی شود. هر چند تیم ملی با وجود این اتفاق توانست کار بزرگی انجام دهد و از گروهش به عنوان تیم دوم صعود کند.

از طرفی از شانس بدِ عطایی، این دوره از رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان با فرمول جدید برگزار می‌شود و دیگر خبری از برگزاری مسابقات مرحله دوم به صورت گروهی نیست. اگر همچون گذشته مرحله دوم رقابت‌های قهرمانی جهان به شکل گروهی برگزار می‌شد ایران در صورت شکست در بازی اول خود در این مرحله با پیروزی در ۲ دیدار دیگر برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی شانس داشت؛ اما حالا اگر نتیجه را به برزیل واگذار کند از دور مسابقات قهرمانی جهان حذف خواهد شد.

ضمن اینکه بر اساس فرمول جدید مصاف تیم‌ها در مرحله یک هشتم نهایی به هیچ عنوان عادلانه نیست. چرا که قرعه تیمی همچون آراژنتین که تیم سوم گروه F شد به مراتب از قرعه تیم ایران که در جایگاه دوم این گروه قرار گرفت آسان‌تر است.

  • نویسنده : زهرا قلی‌پور