مدیرعامل شرکت توسعه گاز ایران افتتاح پروژه خط لوله انتقال گاز ۸ اینچ سیمان لارستان را موجب خلق منافع عظیم اقتصادی خواند و از صرفه‌جویی ماهانه یک میلیون دلاری در این مجتمع بزرگ صنعتی خبر داد.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری مهر ، رضا نوشادی با اشاره به افتتاح رسمی خط لوله انتقال گاز ۸ اینچ سیمان لارستان در هفته دولت تصریح کرد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با هدف حذف مصرف روزانه بیش از ۷۰ هزار لیتر فرآورده سوخت مایع (مازوت) در کارخانه سیمان لارستان این پروژه را عملیاتی کرد.

وی کاهش هزینه تامین سوخت مصرفی کارخانه را باعث صرفه‌جویی اقتصادی شایان توجه در این مرکز صنعتی برشمرد و ادامه داد: گازرسانی به کارخانه سیمان همچنین سبب جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوخت مایع شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، گازرسانی به شهرک‌های صنعتی حسنلری، روستاهای کورده، بریز و دهکویه را از دیگر بخش‌های این پروژه برشمرد و افزود: اجرای این پروژه، افت فشار شبکه گازرسانی روستاها و مصرف‌کنندگان عمده را برطرف کرد و مابه‌التفاوت جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی که حداقل ماهانه یک میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود را به ارمغان آورد.

نوشادی درباره ویژگی‌ها و مختصات پروژه توضیح داد: این خط لوله منشعب از کیلومتر ۸۳ خط لوله گاز ۱۲ اینچ اصلی لارستان و به‌طول ۳۵ کیلومتر اجرا شده است که دارای ایستگاه‌های فرستنده و گیرنده توپک، شیر بین راهی، تقلیل فشار ترکیبی (۲ ایستگاه) به ظرفیت ۱۰و۲۰ هزار مترمکعبی، حفاظت کاتدیک، انشعاب ۴ اینچ کورده و اندازه‌گیری به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعبی است.

وی درباره موانع اجرای پروژه گفت: این پروژه دارای تقاطع با جاده‌های بین شهری آسفالت و درجه دوم، مناطق کوهستانی صعب العبور، رودخانه‌های فصلی و معارض‌های مردمی بوده که با کمترین خسارت مالی، مطابق آخرین ویرایش استانداردها و الزامات عملیات اجرایی، موارد برطرف و لوله گذاری و تزریق گاز به سرانجام رسید.

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان