سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر گفت: با کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود‌های فسفات و پتاس مصرف این کود‌ها نسبت به دو سال گذشته روند صعودی داشته است.

به گزارش آماج خبر از بوشهر، خسرو عمرانی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف کود فسفات و پتاس امسال به مصرف استاندارد در جهان و میزان پیشنهادی موسسه تحقیقات خاک و آب نزدیک‌تر شود افزود: در یک دهه گذشته در مصرف کود‌های شیمیایی نسبت به میانگین جهانی و پیشنهاد موسسه آب و خاک دچار کم‌مصرفی شده‌ایم.

 

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۹۹ و با تغییر نرخ ارز مصرف کود‌های پتاس و فسفات کاهش یافت گفت: مصرف کود‌های شیمیایی به صورت کمی و کیفی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر محصولات کشاورزی دارد و با افزایش مصرف و رسیدن به مصرف بهینه، افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

 

عمرانی افزود: در چند سال گذشته کمبود تولید در محصول گندم به‌وضوح قابل‌مشاهده بود و کشاورزان نتوانستند به دلیل گرانی از این نهاده‌های اثرگذار استفاده کنند که در نهایت شاهد کاهش تولید بوده‌ایم.

 

وی گفت: کود‌های پتاس و فسفات در مقابل تنش‌های محیطی مانند سرما و گرما، توان گیاهان را افزایش می‌دهد و با مصرف این کود‌ها شاهد تولید محصولات سالم خواهیم بود.

 

عمرانی با اشاره به وجود ۳۸ کارگزار در استان افزود: با صدور حواله‌های الکترونیکی که توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی انجام و در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، آن‌ها می‌توانند با قیمت‌های اعلامی کود‌ها را تهیه کنند.

 

 

  • نویسنده : حدیث ظریف دوست