ششمین جشنواره تلویزیونی مستند با معرفی برترین‌های خود در هر بخش در عسلویه به کار خود پایان دارد.

آیین پایانی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در چهار بخش فیلم مستند، مجموعه‌ی مستند، عکس مستند و مستند نگاری در عسلویه پایتخت انرژی کشور برگزار شد و برترین‌های خود را معرفی کرد.

 

داوران در بخش مستندنگاری مریم خباز، لیلا مرگن و سامان رحمتیان را به ترتیب به عنوان برگزیدگان اول تا سوم این بخش معرفی کردند.

 

در بخش انتخاب مردمی بهترین مستند کوتاه از نگاه مخاطبان امین شکرگزار برای مستند «چوپان‌های عاشق»، در بخش مستند نیمه‌بلند سیدعدنان طاهر برای مستند «بردی» و در بخش مستند بلند اسرافیل کریجی برای مستند «آورتین» به عنوان بهترین مستند در بخش‌های یاد شده انتخاب شدند.

 

برگزیده بخش مجموعه‌مستند ،مهدی نورمحمدی ،برای مجموعه مستند «پرندگان ایلام»؛ برگزیده بخش تک‌عکس به انتخاب مخاطبان ،مجتبی اسماعیل‌زاد ،برای بهترین تک‌عکس، بهترین مجموعه عکس به انتخاب مخاطبان ،مهدی محبی‌پور و برگزیده بخش تک‌عکس به انتخاب داوران ،محمدرضا فربود قصردشتی، کریم متقی و فراز آهنین به ترتیب اول تا سوم شدند.

 

در بخش مجموعه‌عکس ،شایان حاجی‌نجف، مهدی محبی‌پور و هادی زند به انتخاب داوران به عنوان برگزیدگان اول تا سوم معرفی شند.

 

در بخش فیلم مستند نیز در بخش پژوهش، محمدجواد آرمان‌مهر برای مستند «بازگشت فلامینگوها»، در بخش صداگذاری ،محمدحسین ابراهیمی برای مستند «گلوله‌باران» و در بخش تدوین ،ساسان فلاح‌فر برای مستند «چشم ایرانی» به عنوان برترین‌ها انتخاب شدند و در بخش فیلم‌برداری نیز جایزه ویژه برای کارگردانی مستند «گلوله‌باران» تعلق گرفت.

 

مدیر شبکه مستند در حاشیه این جشنواره در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، بیان کرد: جشنواره فیلم مستند تلویزیونی امسال برای ششمین سال است که به میزبانی شبکه مستند برگزار می‌شود و این در سال‌های بعد هم ادامه دارد.

محسن یزدی افزود: از آنجا که تلویزیون خانه مستند و قالب مستند یک قالب مهم برای انتقال مفاهیم است، رسانه ملی اقدام به برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند کرده و سطح این جشنواره چه به جهت داوری‌ها و حضور داوران مختلف و چه به جهت خود فیلم‌ها در سطح یک است و بهترین‌های مستند در این جشنواره حضور دارند.

 

وی درباره علت برگزاری این جشنواره در عسلویه گفت: عسلویه در ذهن ما همیشه به عنوان یک شهر صنعتی بزرگ مطرح است که انرژی کل کشور را تامین میکند و ما با انتخاب این شهر به عنوان میزبان برگزاری جشنواره مستند تلویزیونی در منطقه‌ای که نماد پیشرفت کشور است، بر اهمیت این منطقه و استان بوشهر تاکید کردیم و اینکه می‌تواند به عنوان میزبان یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری باشد.

 

مدیر شبکه مستند از دلایل دیگر انتخاب عسلویه برای برگزاری این جشنواره با هدف مرکز گریزی و برگزاری جشنواره‌های بزرگ در مناطقی به‌جز پایتخت کشور عنوان کرد.

 

یزدی با اشاره به سطح بالای این جشنواره یادآور شد: داورانی که در این چندساله در شش دوره جشنواره مستند تلویزیونی حضور داشتند و حضور افراد و مستند‌های گوناگون نشان می‌دهد که این جشنواره جزء جشنواره‌های سطح الف است به جهت کیفیت، به جهت کیفیت داوری‌ها و هم کیفیت حضور فیلم‌ها.

  • نویسنده : نرگس حیدری