کوروش زارعی که این روزها با اجرای یک اثر با موضوع مقاومت و ضد صهیونیستی در کشور تونس حضور دارد بیان کرد حکومت تونس پرداختن به موضوعات ضد صهیونیستی را در این کشور ممنوع کرده است.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری مهر، کوروش زارعی بازیگر و کارگردان تئاتر ایران که این روزها در کشور تونس حضور دارد، درباره این حضور  در گفتگو با رسانه ها گفت: ما با نمایش «وقتی به تکبر می‌رسی سقوط می‌کنی» نوشته و کارگردانی عبدالهادی ال درف از هنرمندان استان خوزستان، در جشنواره بین‌المللی تئاتر «جندوقه» در کشور تونس شرکت کردیم. البته بنده به همراه عاطف بن حسین از تونس، دلیله مفتاحی از تونس، حکمت داود از عراق و مریم بن شعبان از کشور تونس به عنوان عضو هیأت داوران بخش رقابتی جشنواره «جندوقه» نیز حضور داشتم. در این جشنواره آثاری از کشورهای فرانسه، ایتالیا، مغرب، تونس، اردن، عراق و الجزایر حضور داشتند.

 

وی ادامه داد: نمایش «وقتی به تکبر می‌سی سقوط می‌کنی» پیش از این در بخش بین‌الملل چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر اجرا شد. صلح جهانی و بحث مقاومت کشورهای اسلامی و اینکه صهیونیست‌ها و جنگ‌افروزان برای منافع خود جنگ‌ها را به راه می‌اندازند، موضوع این اثر نمایشی است.

 

زارعی با اشاره به استقبال قابل توجه مخاطبان و منتقدان تئاتر کشور تونس و جشنواره «جندوقه» از اجرای نمایش «وقتی به تکبر می‌رسی سقوط می‌کنی»، تصریح کرد: موضوع مقاومت و ضد صهیونیستی نمایش دلیل استقبال بالا از این نمایش بود. در کشور تونس به دلیل شرایط امنیتی و سیاسی، هنرمندان نمی‌توانند راجع به فلسطین، مقاومت و تفکرات ضد صهیونیستی آثاری را تولید و روی صحنه ببرند و این آزادی بیان مانند کشور ایران برای آن‌ها وجود ندارد. پرسشی که بسیاری از مخاطبان و هنرمندان از ما می‌پرسیدند این بود که آیا تولید آثار ضد صهیونیستی در ایران آزاد است؟ و پاسخ ما این بود که ایران کشوری ضد صهیونیستی است و پرداختن به موضوعات مقاومت، فلسطین و ضد صهیونیستی ممنوعیتی ندارد.

 

وی با بیان اینکه نمایش «وقتی به تکبر می‌رسی سقوط می‌کنی» پرمخاطب‌ترین نمایش جشنواره «جندوقه» شناخته شد، افزود: این نمایش در بخش مهمان جشنواره اجرا شد زیرا بخش رقابتی مختص اجراهای کشورهای عرب بود. در مراسم اختتامیه جشنواره نیز از بنده به عنوان هنرمندی که بیش از ۳ دهه در عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر فعالیت می‌کنم نیز تجلیل به عمل آمد.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه سخنان خود از حضور نمایش «وقتی به تکبر می‌رسی سقوط می‌کنی» در سی و چهارمین جشنواره تئاتر «کاف» در استان و شهر کاف تونس خبر داد و گفت: قرار است نمایش در جشنواره «کاف» که نزدیک به ۵۰ اثر از کشورهای مختلف در آن حضور دارند و به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود نیز روی صحنه برود. قرار است اجرای ما ساعت ۱:۳۰ شب به وقت کاف روز یکشنبه ۷ فروردین همزمان با روز جهانی تئاتر باشد.

 

زارعی یادآور شد: ویژگی جشنواره تئاتر «کاف» این است که طی ۴ روز و ۲۴ ساعته برگزار می‌شود و در تمام طول شبانه روز در سالن‌های تئاتر این شهر، نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره به صحنه می‌روند. مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر «کاف» نیز همزمان با روز جهانی تئاتر برگزار می‌شود.

 

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه نمایش «وقتی به تکبر می‌رسی سقوط می‌کنی» دارای ۵ بازیگر است، اظهار کرد: این نمایش که به زبان عربی اجرا می‌شود، در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با استفاده از ۲ بازیگر جوان و خوب عراقی اجرا شد که متأسفانه به دلیل همکاری نکردن سفارت تونس در عراق نتوانستند ویزای حضور در کشور تونس را اخذ کنند. از این رو ما با ۲ بازیگر خوب تونس که در مقطع دکترای تئاتر تحصیل می‌کنند، حدود ۶ روز به صورت شبانه روزی تمرین کردیم و با همراهی آن‌ها نمایش را روی صحنه بردیم که این اتفاق برای مخاطبان و هنرمندان کشور تونس جذاب بود.

  • نویسنده : فاطمه خسروآبادی