سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان استفاده از ماسک در بین مردم با شروع پیک هفتم کرونا مقداری بهبود یافته و به حدود ۴۴ درصد در استان رسیده است.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، پژمان عقدک افزود: میزان استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در دوران کرونا در استان اصفهان همواره با افت و خیز همراه بوده و هرگاه آمار کرونا کاهش یافته میزان رعایت این موازین نیز کمتر شده است اما با اوج گرفتن مجدد آمار مراجعات و بستری، استفاده از ماسک در سطح جامعه نیز بهبود می یابد.

وی با بیان اینکه بدون شک میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی و استفاده از ماسک در روزهای آینده باز هم بهبود خواهد یافت، اظهار داشت: همواره میزان رعایت موازین بهداشتی در دوران همه گیری به میزان حس مردم نسبت به خطرهای ناشی از بیماری و شیوع ویروس برمی گردد بطوریکه هرگاه احساس خطر بیشتری داشته باشند به رعایت دستورهای بهداشتی بیشتر روی می آورند.

عقدک با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در استان نیز گفت: تمایل مردم برای دریافت واکسن در تیر ماه امسال نسبت به خرداد چهار برابر شد و در این ماه حدود ۸۶ هزار دز واکسن تزریق شده که حدود ۷۸ هزار دز آن مربوط به نوبت چهارم است.

وی با بیان اینکه در یک ماه اخیر بطور میانگین روزانه سه هزار دز واکسن کرونا در استان تزریق می شود، افزود: پیش بینی می شود که میزان واکسیناسیون در مرداد امسال به ۲۰۰ هزار دز برسد.

عقدک با اشاره به اینکه تا کنون حدود ۳۹ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان نوبت سوم و حدود ۲ درصد نوبت چهارم واکسن کرونا را دریافت کردند، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در حدود یکهزار مرکز بهداشت استان ادامه دارد که در ۵۲ مرکز منتخب، سبد کامل واکسن وجود دارد.

وی با بیان اینکه هنوز باورهای نادرست درباره واکسن کرونا در جامعه وجود دارد از مردم خواست تا اطلاعات مورد نیاز در این باره را از منابع معتبر دریافت کرده و هرچه زودتر برای تکمیل واکسیناسیون خود مراجعه کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره کمبود سِرم توضیح داد: در فصل تابستان بدلایل زیادی مانند گرم بودن هوا، کم آبی در بدن انسان و علائم گوارشی کرونا مانند اسهال، احتمال افت فشار در برخی افراد زیاد است و نیاز به سرم پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه در این فصل احساس نیاز به سرم افزایش یافته است، افزود: هم اکنون گزارشی درباره چگونگی میزان موجودی سرم در استان در اختیار ندارم و باید اطلاعات را از معاونت غذا و دارو دریافت کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون پنج مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان گزارش شد، گفت: این افراد همگی در شهرستان فریدونشهر بودند، چهار نفر آنها بهبود یافتند اما یک نفر جان باخت.

وی با بیان اینکه فوت این فرد در حدود ۲ هفته گذشته اتفاق افتاد، افزود: این فرد از عشایر بود که تماس مستقیم با بدن دام آلوده به کنه داشت و کنه ها را با دست لِه کرده بود و پس از ابتلا و بستری در بیمارستان داران، فوت کرد.

عقدک با تاکید بر اینکه اقدامات لازم از طریق دامپزشکی، جهاد کشاورزی و مرکز بهداشت منطقه انجام و آموزش های مورد نیاز ارائه شده است، ادامه داد: در زمان حاضر شرایط در این منطقه مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون موردی از ابتلا به وبا در استان گزارش نشده است.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۶۰۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و ۷۹ بیمار کرونایی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

 

  • نویسنده : فاطمه کریمیان