به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا، مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: از ابتدای سال زراعی جاری (یکم مهر ۱۴۰۱) تاکنون به طور میانگین، ۳۷ میلیمتر بارش در استان به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد کاهش یافته است.

حسین عابد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس داده های ایستگاه های هواشناسی و باران سنجی سراسر استان، بارش های سه ماهه سال آبی جاری نسبت به میانگین بلند مدت نیز، ۶۶ درصد کاهش دارد.

وی اظهار داشت: بارش های پاییزه استان همدان در میانگین بلندمدت ۱۰۵ میلیمتر است که امسال ۶۸ میلیمتر و پاییز سال گذشته نیز ۲۰ میلیمتر کمتر از میانگین بلند مدت در استان همدان بارش داشتیم.

عابد با بیان اینکه خشکسالی برای سومین سال پیاپی استان همدان را فرا گرفته است، تصریح کرد: میانگین بلند مدت بارش سالانه در استان همدان ۳۴۰ میلیمتر است که این میزان برای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نزدیک به ۲۸۰ میلیمتر ثبت شد.

وی ادامه داد: فصل پاییز یکی از فصول پر بارش استان همدان است که امسال تنها ۱۱ درصد از میزان بارش های سالانه استان در آن محقق شد.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: در سال آبی جاری شهرستان نهاوند با ۷۰ میلیمتر بارش، بیشترین میزان بارندگی و شهرستان‌های درگزین و فامنین با ۲۰ میلیمتر کمترین میزان بارش را در استان همدان ثبت کرده‌اند.

وی یادآور شد: ایستگاه هواشناسی فرودگاه همدان نیز در این مدت، ۳۰ میلیمتر بارش را ثبت کرده است که این میزان نشان می دهد بارش ها در این منطقه نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۵ درصد کاهش یافته است.

عابد افزود: بر اساس بررسی داده ها و نقشه های پیش یابی هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت آینده صاف تا قسمتی ابری، مه صبحگاهی همراه با افزایش میزان آلایندگی و برودت هوا پیش بینی می شود.

وی گفت: شرایط جوی آسمان استان همدان تا روز چهارشنبه به نسبت پایدار است و تغییرات محسوس دمایی در مناطق مختلف استان نداریم.

مدیرکل هواشناسی استان همدان یادآور شد: طی ۲۴ ساعت گذشته شیرین‌سو با ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر و اسدآباد و فامنین با ۹ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط استان همدان بودند.

او اظهار داشت: در همین مدت، کمینه و بیشینه دمای هوای همدان به ترتیب ۹ درجه سانتیگراد زیر صفر و چهار درجه سانتیگراد بالای صفر به ثبت رسیده است.

آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.

  • نویسنده : حسین زرنقاب
  • منبع خبر : ایرنا