معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان، به یقین شاهد افزایش کیفیت نان خواهیم بود.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اعلام اینکه تا شهریور امسال همه نانوایی‌ها به کارتخوان هوشمند مجهز شده و آزادپز می‌شوند، گفت: همزمان با آن یارانه‌ای که در گذشته به آرد تعلق می‌گرفت برای مردم واریز می‌شود و شهروندان می‌توانند به دلخواه و با توجه به کیفیت نان خریداری کنند.

امید شریفی با بیان اینکه میزان دورریز نان در این استان نسبت به میانگین کشوری کمتر و بین هفت تا ۱۰ درصد است، اما این میزان در کشور به ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌رسد، گفت: متولیان اجرای طرح “هوشمندسازی یارانه نان” معتقدند با اجرایی شدن کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها و در پی آن خرید نان متناسب با مصرف خانوار، میزان دورریز نان از رقم‌های پیشین به مراتب کمتر خواهد شد.

وی افزود: در گذشته یارانه دولتی به آرد تخصیص می‌یافت و نانوا با خرید آن اقدام به پخت نان ارزان می‌کرد تا به دست مصرف‌کننده برسد، اما در این میان عده معدودی سوء استفاده کرده و آرد را با قیمت ارزان و دولتی می‌خریدند و به قیمت آزاد می‌فروختند و به نوعی زمینه رانت و قاچاق شکل گرفته بود.

وی با بیان اینکه در طرح کارتخوان هوشمند، میزان پخت نان در نانوایی‌ها بطور کامل مشخص است و مطابق با آن آرد مصرفی تعیین می‌شود، ادامه داد: در این طرح نانوا آرد آزاد می‌خرد و نان را با همان قیمت قبل به دست مصرف‌کننده می‌رساند و دولت میزان تفاوت قیمت آرد آزاد و دولتی را به حساب نانوا می‌پردازد به این صورت که ۱۵ درصد میزان فروش آن که از طریق دستگاه کارتخوان مشخص است، برای نانوا واریز می‌شود.

شریفی خاطرنشان کرد: البته در این زمینه نانوایان اعتقاد دارند که هزینه نانوا بیشتر از ۱۵ درصد است و باید دولت در این زمینه تجدید نظر کند که در جلسه‌ای با بازرسی اصناف مقرر شد ارزیابی جدیدی از قیمت صورت بگیرد.

شریفی از ایجاد فضای رقابتی بین نانوایان با اجرایی شدن طرح کارتخوان هوشمند و آزادپزی نان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح قطع به یقین شاهد افزایش کیفیت نان خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه یارانه از آرد حذف نمی‌شود بلکه شاهد یک نوع جابه‌جایی و تخصیص یارانه از نانوا به مردم هستیم، افزود: با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان، میزان مصرف نان در هر روز و میزان مصرف آرد و پخت نان در نانوایی‌ها مشخص است، بر اساس آن هر ماه یارانه نان به شکل کالابرگ در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند با آن خرید کنند که نان به اندازه مایحتاج خانوار تولید و توزیع می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در مرحله اول اجرا، میزان مصرف نان مردم تغییری نکرده است و تنها شاهد ساماندهی بین نانوایان و مدیریت آرد در بین نانوایی‌ها هستیم و سیستم توزیع آرد و نان نظام‌مند شده است.

وی با بیان اینکه نرخ نان با توجه به نوع نان و کیفیت آن متفاوت خواهد بود، گفت: در این طرح امکان خرید نان ارزان‌تر با تسهیلات بهتری برای مردم فراهم شده است.

به گفته وی با اجرایی شدن نزدیک به یک‌ماه طرح، به طور تقریبی نانوایان استان همراهی کردند و مشکلی پیش نیامده است و بخش معدودی اعتراض‌هایی را مطرح کرده اند.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با اشاره به اینکه ما با نفس طرح هوشمندسازی یارانه نان موافق هستیم به شرطی که مانند گذشته از نرخ‌گذاری تحمیلی برای نان پرهیز شود، اظهار داشت: طرح هوشمندسازی یارانه نان در دولت نهم و دهم با موفقیت اجرا شد که لازم است دولت با در نظر گرفتن تجربه‌های آن برای اجرای طرح خصوصی‌سازی نان اقدام کند.

محمدرضا خواجه به برخی انتقادات و مباحث درباره این طرح اشاره و اضافه کرد: مادامی که نرخ نان بر اساس قیمت تمام شده ابلاغ نشود طرحی در این حوزه موفق نخواهد بود، زیرا فقط ضریب آرد (۲۰ درصد نرخ نان) در تعیین قیمت جدید نان در نظر گرفته شده و به عقب افتادگی نرخ نان و افزایش هزینه‌های جاری توجهی نشده است.

خواجه با تاکید بر لزوم نگاه کارشناسی به تنظیم نرخ نان در این طرح بمنظور جلوگیری از زیان‌ده شدن نانوایی‌ها گفت: به طور تقریبی ۵۰ میلیون نفر در کشور یارانه‌بگیر هستند که حدود ۲۰۰ هزار تومان در ماه باید برای خرید نان به هر نفر تخصیص یابد.

وی افزود: اگر در نظر بگیریم هر ایرانی در ماه مصرف‌کننده ۶۰ قرص نان باشد یعنی در هر روز دو نان سهم داشته باشد به عنوان مثال برای خرید نان تافتون که حداقل سه هزار و ۵۰۰ تومان قیمت تمام شده دارد باید حداقل ۲۱۰ هزار تومان یارانه دریافت کند و این در حالی که نانوا می‌گوید دولت نرخ هر قرص نان تافتون را سه هزار تومان استخراج کرده است.

مسئول کمیته نان سالم سلامتکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان یعنی ایجاد فضای رقابت بین تولید کنندگان نان تا بتوانند آرد مورد نیاز خود را از هرکارخانه‌ای که خواستند تهیه و نان با کیفیت پخت کنند و از همه مهمتر مصرف بیش از حد آرد کنترل شده و ضایعات به حداقل برسد.

خواجه گفت: دستگاه‌های کارتخوان هوشمند موجود معایبی دارند و به ازای هر دستگاه نانوایان به بانک عامل سفته پرداخت کرده‌اند که اگر دچار اشکالی شد یا شکسته شود، نانوا باید خسارت آن را پرداخت کند که همین مساله جای نگرانی دارد.

اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان از اواخر خرداد امسال آغاز شد و تا کنون بیش از ۶۳ درصد نانوایی‌ها در کشور مجهز به کارتخوان شده اند؛ مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی، هدف اصلی طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان یا به اختصار (مهیا) را جلوگیری انحراف از مصارف گندم و آرد و نان عنوان کرده اند.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی