محمد مشکین فام گفت ‌: نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی به مدار تولید وارد شد و سپس به شبکه سراسری برق انتقال خواهد یافت.

به گزارش آماج خبر؛ اکبر دادستانی با بیان اینکه بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت با افزایش ظرفیت تولید برق این نیروگاه، از تولید پایدار گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی پشتیبانی می‌کند، افزود: با تکمیل هر ۳ واحد سیکل ترکیبی، حدود ۵۰۰ مگاوات به توان تولید برق نیروگاه بعثت افزوده می‌شود و ظرفیت مجموعه سیکل ترکیبی و بخش گازی به هزار و ۵۰۰ مگاوات می‌رسد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه این میزان توان تولید برق بیش از نیاز و مصرف پالایشگاه‌های یک و دو پارس جنوبی است، این ظرفیت پشتیبان، به پایداری شبکه توزیع برق در منطقه کمک می‌کند و توان فزونی آن به شبکه سراسری انتقال می یابد.

 

وی ساخت و اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت را حاصل تلاش متخصصان ایرانی اعلام کرد و افزود: واحد‌های دوم و سوم این نیروگاه طبق برنامه زمانبندی ظرف ۲ تا ۶ ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: در طول اجرای طرح، تلاش‌هایی از سوی شرکت فراب به عنوان پیمانکار شدو برای انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی ساخت نیروگاه صورت گرفته است.

 

اکبر دادستانی با اشاره به ساز وکار تولید برق در بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت اظهار داشت: با به کار گیری واحد بخار، انرژی حرارتی ناشی از گاز‌های خارج شده از توربین‌های گازی نیروگاه متمرکز، بازیافت و در توربین‌های بخار بخش سیکل ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این جریان عمل، در مصرف گاز برای تولید برق صرفه‌جویی خواهد شد.

 

 

 

  • نویسنده : سپیده حیاتی