روزنامه آمریکایی در تحلیلی نوشت روسیه و ایران در حال تقویت روابط خود با توجه به تحریم‌های غرب هستند که واشنگتن را نگران می‌کند.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس، «بنوا فوکن» ستون‌نویس روزنامه «وال استریت ژورنال» در تحلیلی نوشت روسیه و ایران در حال تقویت روابط خود با توجه به تحریم‌های غرب علیه هر دو کشور هستند که واشنگتن را نگران کرده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، «ایران و روسیه روابط محکم‌تری از همیشه برقرار می‌کنند، زیرا انزوای بین‌المللی آن‌ها، دو دشمن سرسخت آمریکایی را به سمت همکاری‌های تجاری و نظامی بیشتر سوق می‌دهد و واشنگتن را نگران می‌کند».

به گزارش خبرگزاری «تاس» در ادامه این گزارش آمده است: این دو کشور مخالف نظم جهانی به رهبری ایالات متحده هستند و هر دو از تحریم‌های شدید ایالات متحده رنج می‌برند… اتحاد نزدیک‌تر روسیه و ایران به هر دو کشور کمک می‌کند تا با یافتن بازارهای جدید برای محصولات خود و تقویت همکاری‌های نظامی، تأثیر تحریم‌های غرب را کاهش دهند».

بر اساس این گزارش، «به طور کلی، تجارت دوجانبه بین روسیه و ایران در سال جاری ۱۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس اعلام روسیه، در سال ۲۰۲۱، تجارت بین دو کشور ۸۰ درصد افزایش یافت و به چهار میلیارد دلار رسید».

پیش‌تر «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی تاس گفت روسیه و ایران فعالانه در حال توسعه همکاری‌های دوجانبه هستند و انتظار می‌رود رویدادهای مهمی در روابط آن‌ها رخ دهد. وی پیش‌تر (۱۶ ژوئن) در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ (SPIEF) تاکید کرد روسیه کشوری است که در اولویت ایران برای توسعه روابط قرار دارد.

ولادیمیر پوتین سه‌شنبه ۲۸ تیرماه برای حضور در نشست سران ضامن روند آستانه به میزبانی تهران، به ایران سفر کرد و با آیت‌الله ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. حضور پوتین در تهران واکنش آمریکا را برانگیخت. «کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی گفت: پوتین اکنون منزوی شده و به ایران نیاز دارد. ما به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه هستیم و در مرحله آینده افراد و نهادهای بیشتری را شامل می‌شود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به واکنش‌های مقامات آمریکایی تاکید کرد: رابطه ایران و روسیه به عنوان دو کشور مستقل و همسایه و منطقه‌ای رابطه‌ای کاملا دوجانبه و مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور است و اساسا ارتباطی به دولت آمریکا ندارد که درباره روابط دوجانبه ایران با دیگر کشورها اظهارنظر و یا مداخله کند.

وی افزود: دو کشور بر مبنای منافع و مصالح مشترک روابط خودشان را تعریف کردند و این رابطه سازنده و منطقی است و اتفاقا نشان می‌دهد علاوه بر منافع دو کشور در حوزه منطقه‌ای هم کاملا یک رابطه سازنده است و نتیجه این رابطه سازنده را در تقویت و تحکیم روند صلح و ثبات و امنیت در سوریه و مبارزه مشترک علیه تروریسم شاهد بودیم. نقش سازنده‌ای که از سوی دولت آمریکا هیچگاه شاهد نبودیم. روابط مستقل ایران و روسیه در همین چارچوب ادامه خواهد یافت.

  • نویسنده : زهرا قلی‌پور