معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: تهیه و تدوین نقشه راه گردشگری همدان در دستور کار میراث‌فرهنگی قرار دارد که با استفاده از صاحب‌نظران بومی انجام می‌شود.

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، سیدمجتبی حسینی، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای مشورتی اقتصاد گردشگری استان همدان،‌ با اشاره به اینکه شش منبع درآمدی در استان داریم که یکی از آنها گردشگری است و در اسناد بالادستی آمایش سرزمین هم آمده است، تصریح کرد: یکی از انتقادات به طرح‌های اقتصادی این است که نظرات بخش خصوصی در آن‌ها دیده نمی‌شود و به همین دلیل بنا شد نقشه راهی برای حوزه گردشگری استان تدوین تا در چهارچوب برنامه حرکت کنیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ادامه داد: در این راستا اقداماتی انجام شد و سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به تدوین این سند تخصیص داد. همچنین جلسات تخصصی برگزار و مقرر شد مقدمات فراخوان برای تدوین نقشه راه با رویکرد رو به جلو اعلام و پس از انتخاب پیمانکار، نقشه راه تحویل استان شود.

 

حسینی با اشاره به اینکه آماده‌ساری زیرساخت‌های گردشگری مثل حمل‌ونقل باید با همکاری دستگاه‌های مرتبط انجام شود، تصریح کرد: داده‌کاوی و رفتارشناسی سفرها نیز باید به روش‌های نوین انجام شود و مخاطبان داده‌کاوی شوند تا مشخص شود همدان مسیر گردشگری است یا مقصد گردشگری؟

 

او بیان کرد: به علت موقعیت استراتژیک همدان در حوزه توریسم سلامت به راحتی می‌توانیم علاوه بر پذیرش گردشگران از استان‌های همجوار، به کشورهای منطقه نیز خدمات ارائه دهیم و سرمایه‌گذارانی نیز در این راستا اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه باید گردشگری را یک صنعت تلقی کنیم نه محل درآمد صرف، گفت: در حوزه آموزش شهروندی و فرهنگ‌سازی این حوزه نیز باید ورود کنیم.

 

حسینی افزود: همدان در فصولی از سال مانند بهار و تابستان می‌تواند جزو مقاصد اصلی سفر در کشور باشد.

 

او با اشاره به اینکه رویداد بین‌المللی گردشگری سلامت در خردادماه در حال برنامه‌ریزی است، گفت: بحث سرمایه‌گذاری این رویداد بسیار مهم است و باید در حوزه گردشگری سلامت برنامه داشته باشیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه همدان همچنین می‌تواند در حوزه گردشگری مذهبی حرفی برای گفتن داشته باشد، اظهار کرد: باید از قرار گرفتن استان در مسیر عتبات بهره برد و از ایام اربعین در راستای رونق گردشگری مذهبی بهره برد و محصولات صنایع‌دستی استان در این مسیر عرضه شود.

 

او اضافه کرد: در حال حاضر رقابت سختی میان استان‌ها در حوزه گردشگری وجود دارد و آنها به دنبال این هستند که در حوزه‌هایی مثل گردشگری سلامت و گردشگری ورزشی سهم خود را بیشتر کرده و درآمد پایدار داشته باشند.

 

حسینی با تأکید بر اینکه مصوبات جلسه فوق باید به مرحله اجرا برسد، افزود: در حوزه گردشگری شبانه در همدان برنامه‌هایی داریم و پیشنهاد شده خیابان اکباتان به خیابان غذا تبدیل شود تا رونق به این خیابان بازگردد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان اضافه کرد: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان را شناسایی و در سامانه سرمایه‌گذاری استان و کشور بارگذاری کنیم در ضمن باید شبکه اطلاع‌رسانی در دل سند جامع دیده شود.

  • نویسنده : هستی ابراهیمی
  • منبع خبر : روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی همدان