مدیر تاریخ سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: نقش استان‌ها در دفاع مقدس مبتنی بر رویکرد امید توأم با خوش بینی واقع گرایانه است.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ سرهنگ محمد کرمی در کارگاه آموزشی تاریخ‌نگاری توصیفی نقش استان‌ها در دفاع مقدس به میزبانی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا با اشاره به مأموریت نگارش تاریخ توصیفی نقش استان‌ها در دفاع مقدس بر اساس پروژه‌های ۶۸ گانه به سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در اواخر سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: به منظور محقق کردن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبنی بر جلوگیری از فراموشی و تحریف تاریخ، این امر به این سازمان محول شد.

وی با بیان اینکه سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از همان ابتدا جهت فهم دقیق‌تر و عمیق‌تر این امر، جلسات متعددی را در قالب شورای راهبردی و کارگروه تخصصی تاریخ برگزار کرد که خروجی آن، تهیه و تدوین دستورالعملی بود که در ۱۲ مرداد سال گذشته به مراکز استان‌ها ارسال شد گفت: از آن زمان تا کنون، اقدامات خوبی به منظور ریل‌گذاری این مهم صورت پذیرفته است.

مدیر تاریخ سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: بی‌تردید هر طرح، ایده و یا پدیده‌ای، از هنگام مطرح شدن، با رویکردهای مختلفی، گاه مثبت و گاه منفی مواجه است که طرح نگارش تاریخ توصیفی نقش استان‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نیست.

کرمی ضمن بیان اینکه در این مسیر، گروهی در نقش منتقد ظاهر شده‌اند، که در نتیجه بر موانع، مشکلات، مسائل، محدودیت‌ها و محذورات متمرکز می‌شوند که این رویکرد و نگاه برگرفته از یأس و ناامیدی است تصریح کرد: البته انتقاد سازندۀ این گروه می‌تواند نکاتی را جهت تعمق و تدبر بیشتر به ما گوشزد کند؛ اما بخش افراطی این گونه تفکر دستاوردی جز استیصال به همراه نخواهد داشت.

این مسئول عنوان کرد: در مقابل دسته منتقدان گروهی دیگر از فرهیختگان هستند که با امیدواری همراه با صبوری و بردباری، توأم با خوش‌بینی واقع‌گرایانه به طرح و ایدۀ جدید نگاه می‌کنند.

کرمی در ادامه با اشاره به اینکه اگر که حرکت را آغاز کردیم و قدم‌های کوچک و باثبات برداشتیم و موانع مسیر را با قوۀ خرد و اندیشه برطرف کردیم قله‌ای را که در نظر اول قابل دست یافتن نیست در نهایت فتح خواهیم کرد بیان داشت: نگاه ما در نگارش تاریخ توصیفی نقش استان‌ها در دفاع مقدس مبتنی بر رویکرد امید توأم با خوش بینی واقع گرایانه است و شعاری که برای این مهم انتخاب کرده‌ایم «بیاییم حرکت کنیم» است.

وی با تاکید بر اینکه پایه و اساس هر گونه پیشرفتی آموزش است افزود: ما بر این باوریم که تحول و پیشرفت واقعی آرام و تدریجی اتفاق می‌افتد و از هر فرصتی در جهت توانمندسازی خود باید استفاده کنیم تا به رشد و بالندگی بیشتر برسیم.

کرمی مهم‌ترین مشکل و مانع بر سر راه هر کاری را تردید در توانایی‌ها دانست و گفت: تردید در حقیقت، محصول ترس و توهم انسان است. با وحدت، همدلی و کسب مهارت بیشتر با استفاده از ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توان علمی سراسر این سرزمین پهناور اسلامی و بر اساس آمایش سرزمینی، برای رسیدن به هدفی مشترک با انجام کارهای مفید و ماندگار، قدم‌هایی باثبات برداریم.

وی گفت: سه مقوله جدیت، تعهد و سازماندهی را مستلزم تحقق اهداف خواند و خاطرنشان کرد: قطعاً خواهیم توانست با خرد جمعی و هم‌فکری، آینده را در مسیر حرکت خود قرار دهیم و آینده را بسازیم.

 

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی