وزیر خارجه آمریکا می‌گوید کشورش نقض حقوق بشر را در هند رصد می‌کند.

به گزارش آماج خبر به نقل از آخرین خبر، به گزارش رویترز؛ در یک انتقاد مستقیم و البته نادر از سوی واشنگتن نسبت به سابقه حقوق بشری هند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که کشورش آنچه را که او به عنوان افزایش نقض حقوق بشر در هند توسط برخی از مقامات توصیف می کند، زیر نظر دارد.

این موضوع پس از آن مطرح شد که ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا، دولت بایدن را متهم کرد در موضوع نقض حقوق مسلمانان هند، با دولت این کشور مماشات می‌کند. این درحالی است که مقامات حزب حاکم هند در چند ایالت، حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها را ممنوع کرده‌اند.

منتقدان نارندرا مودی- نخست وزیر هند- می گویند که حزب ملی گرای هندوی او از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۴، قطب بندی مذهبی را تقویت کرده است.

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۹، دولت قانون شهروندی را تصویب کرد که به گفته منتقدان، قانون اساسی سکولار هند را با مستثنی کردن مهاجرت مسلمانان از کشورهای همسایه تضعیف می‌کند. این قانون به منظور اعطای تابعیت هندی به بودایی ها، مسیحیان، هندوها، جین ها، پارس ها و سیک‌هایی بود که قبل از سال ۲۰۱۵ از افغانستان، بنگلادش و پاکستان گریخته بودند اما مسلمانان را مستثنی می‌کرد.

  • نویسنده : سمانه شوندی