معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد: تا نیمه تیرماه نهاده با ارز ترجیحی خریداری و تحویل دامداران خواهد شد.

 

 

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، غیب اللهی در گفتگو با برنامه رصد شبکه یزد با بیان اینکه قریب ۵۰ درصد دامداران نزدیک به مرحله بحران در زمینه تامین نهاده‌ها هستند، اما با تمهیداتی که در نظر گرفته ایم نخواهیم گذاشت که به بحران بخورند گفت: تا ۱۵ روز اول تیرماه نهاده با ارز ترجیحی خریداری و تحویل خواهد شد.‌

 

 

وی افزود: تمهیداتی را با اتحادیه و تشکل‌ها در نظر گرفتیم و به اتحادیه گفتیم که در حد توان نهاده را با ارز نیمایی خرید و با ارز ترجیحی توزیع کنید تا نیمه اول تیرماه که نهاده به استان برسد.

 

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد در مورد وضعیت نهاده‌های دام و طیور استان یزد گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳۰ هزار تن انواع نهاده ها، کنجاله سویا، ذرت، سبوس و جو در استان توزیع شده که نزدیک ۵۰ درصد آن به طیور اختصاص پیدا کرده و بیش از ۵۰ درصد آن در زمینه دام بوده است.

 

 

غیب اللهی ادامه داد: نهاده‌ها از طریق ارز ترجیحی و سامانه بازارگاه بارگذاری شده که خود دامداران و اتحادیه خریداری کرده اند و ما در سال ۱۴۰۰ مشکلی در زمینه تامین نهاده‌ها نداشتیم.

 

 

وی گفت: در ۲۱ اردیبهشت ماه زمان اجرای طرح مردمی سازی و عادلانه سازی قیمت‌ها تا این تاریخ با ارز ترجیحی بارگزاری شد و وجه آن هم از طریق اتحادیه ها، و مرغداران و دامداران پرداخت شد، اما متاسفانه بحث تحولات منطقه ای، عدم تخصیص ارز و عدم تحویل میزان نهاده‌ای که می‌بایست از کشور اوکراین تحویل ایران می‌شد مشکلاتی در بر داشت که از آن میزان نهاده چیزی حدود ۱۷ هزار تن سهم استان تحویل نشد.

 

 

غیب اللهی گفت: تمهیداتی در نظر گرفته شد که این میزان نهاده‌ها به افرادی که هزینه را واریز کرده اند از طریق شرکت پشتیبانی تا هفته آتی تحویل شود و مشکل هم مرتفع خواهد شد.

 

 

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان