«نورا» با تصویب کمیسیون ماده ۲۰ در سبد واکسیناسیون کشوری قرار گرفت.

به گزارش آماج خبر؛ مدیر علمی طرح واکسن نورا با بیان این مطلب افزود: با تصویب کمیسون مربوط می‌توانیم آن را به عنوان واکسن تقویتی (دز سوم) تزریق کنیم.

دکتر جعفر سلیمیان افزود: «نورا» یک واکسن نوترکیب تماما ایرانی است که صفر تا صد آن را متخصصان داخلی به کمک شرکت‌های دانش بنیان تولید کردند.

وی اضافه کرد: گروهی متشکل از ایمونولوژیست، بایوتکنولوژیست، ویروس شناس و مهندس ژنتیک این گروه تحقیقاتی را هدایت می‌کردند که دکتر عمویی، دکتر اولاد و دکتر نظریان در این طرح هدایت علمی گروه را برعهده داشتند همچنین دکتر ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و آقای دکتر علی شیری معاونت تحقیقات و فناوری همکارلی خوبی با ما داشتند.

دکتر جعفر سلیمیان گفت: این تیم علمی ۲۰۰ نفره در مجموع بیش از ۱۹۰ هزار ساعت در دوسال تحقیقات کردند.

وی اضافه کرد: ما درمجموع سه مرحله مطالعاتی انجام دادیم که درنهایت توانستیم مجوز مصرف دوز بوستر را از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بگیریم و اکنون محموله اول حاوی ۵ میلیون دوز واکسن نورا را تحویل وزارت بهداشت دادیم.

مدیر علمی طرح واکسن نورا گفت: آنچه اهمیت بیشتری دارد خودباوری دانشمندان ایرانی است، زیرا تا پیش از این سایر واکسن‌های نوترکیب را با مشارکت کشور‌های خارجی می‌ساختیم، اما «نورا» یک واکسن نوترکیب صددرصد ایرانی است.

 

 

  • نویسنده : نرگس حیدری