مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نهاد بزرگ نسل پروری چون آموزش و پرورش باید سال‌ها پیش با عیار مهارت و تربیت، دست به تنقیح برنامه‌ها و فعالیتهای خود زده و آنها را بر عیار هویت، تربیت و مهارت مورد ارزیابی قرار می داد گفت: معتقدم آموزش‌وپرورش راه درازی، تا قرار گرفتن در ریل هدفمندی در پیش دارد.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ محمدابراهیم محمدی در این باره اظهار کرد: وقتی که اندیشه حکما و فلاسفه اسلامی و حتی غیر اسلامی را در زمینه مسائل تعلیم و تربیت بررسی می کنیم به سه هدف هدف مهم و محوری از آموزش کودکان و نوجوانان دست می یابیم.

 

وی افزود: «هویت»، «اخلاق و تربیت» و «مهارت‌های زندگی»؛ این سه با وجود اینکه اصلی ترین هدف در آموزش و تربیت عمومی هستند، اما مغفول ترین بخش در این آموزش‌ها محسوب می شوند.

 

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه در نگاه بزرگانی چون ابن رشد، فارابی، غزالی، خواجه نصیر و… هویت، تربیت و مهارت مهم‌ترین رسالت نهادیِ آموزش و پرورش شناخته شده است گفت: فارغ از اینکه در کشورهای مختلف، چه نظامی حاکم است و چه نسبتی با این سه اصل محوری دارد، که خود نیازمند بررسی مستقل است؛ در نظام آموزشی ایران به رغم همه تلاش‌ها، اسناد و برنامه‌های تحولی، این سه اصل هنوز حلقه مفقوده در آموزش وپرورش به شمار می آیند.

 

محمدی ادامه داد: در یک بررسی گذرا در اسناد بالادستی و بخصوص سند تحول بنیادینی که وارد دهمین سال عمر خود می شود، به مبانی محوری در شکل گیری آن پی می بریم که ارتباط وثیقی با سه محور «هویت، تربیت و مهارت » دارد.

 

وی بااشاره به گلایه مندی رهبر معظم انقلاب از این شیوه و ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش کشور در این ساحتها گفت: اگر یک بررسی گذرا به سخنان رهبری در جمع معلمان و کارگزاران آموزش و پرورش در سنوات گذشته داشته باشیم؛ محور این دغدغه مندی را که در دور ماندن از سه اصل هویت، تربیت ومهارت است، به روشنی درمی یابیم، این دغدغه که بی ارتباط با سه اصل مفقوده گذشته نیست، در ضمنِ کلیدواژه نفع، فایده مندی و سودمندی آمده است.

 

وی افزود: این نگاه که ناظر به ناخرسندی ایشان از ناکارآمدی آموزش‌ها برای امروز و فردای نظام آموزش عمومی است، فراتر از تذکر، وارد فاز مصداقی خود نیز شده است به نحوی که اخیرا و در دیدار با معلمان مقرر شد وزیر آموزش و پرورش، فارغ از تشکیل کارگاه ها و قرارگاه هایی که تجربه خوبی از تشکیل آنها عاید کشور نشده است؛ دست به کار تنقیح کتاب‌های درسی ابتدایی و دبیرستان شده و با عیار «فایده مندی» منابع آموزشی را مورد بررسی قرار دهند.

 

محمدی با بیان اینکه این حرکت که باید با هوشمندی، شهامت، دقت نظر کارشناسی و به دور از هیجانات صورت پذیرد؛ در سایر برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزش وپرورش نیز باید مورد اهتمام باشد گفت: به نظر می‌رسد بهتر است وزیر آموزش و پرورش با فراخوان خبرگان و کارشناسان تعلیم و تربیت فراتر از محتوای آموزشی، کلیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی را از نقطه نظر نفع و فایده بخشی مورد نقد و بررسی قرار دهند.

 

وی اضافه کرد: نهاد بزرگ نسل پروری چون آموزش و پرورش باید سال‌ها پیش با عیار مهارت و تربیت، دست به تنقیح برنامه ها و فعالیتهای خود زده و محتواها، آموزش و برنامه‌ها را بر عیار هویت، تربیت و مهارت مورد ارزیابی قرار می داد. معتقدم آموزش‌وپرورش راه درازی، تا قرار گرفتن در ریل هدفمندی در پیش دارد.

 

 

  • نویسنده : آیناز آقایی