نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۳۰ اوت با انتشار ویدیویی اعلام کرد که به قایق شهید بازیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجازه نداده تا یک قایق بی‌سرنشین ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را تصاحب کند.

به گزارش آماج خبر، براساس بیانیه فرماندهی نیروی دریایی ایالات متحده، در ساعت ۱۱ شب دوشنبه، ۲۹ اوت، قایق‌های گشتی متوجه تلاش شناور پشتیبانی شهید بازیار برای یدک کش کردن و ربودن یک قایق شناسایی بدون سرنشین مدل سالیدرون، می‌شوند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از چند ماه پیش این قایق‌های بدون سرنشین را برای ارتقا ماموریت‌های مراقبت، شناسایی و اطلاعاتی در خلیج فارس عملیاتی کرده است.

قایق گشت یو‌اس‌اس تاندربولت که در محل حضور داشته فورا وارد عمل می‌شود. یک فروند هلی‌کوپتر ام‌اچ۶۰اس سی‌هاوک هم از پایگاه ناوگان پنجم به صحنه اعزام می‌شود.

بیانیه وزارت دفاع آمریکا می‌گوید با حضور نیروهای پشتیبانی، قایق سپاه سیم بکسل را قطع و حدود ۴ ساعت بعد منطقه را ترک می‌کند. نیروی دریای ایالات متحده می‌گوید این ماجرا بدون حادثه دیگری پایان یافت.

دریاسالار برد کوپر، فرمانده مرکز فرماندهی ناوگان پنجم و نیروهای دریایی ترکیبی ارتش ایالات متحده درباره این حادثه گفت: «رفتارهای سپاه پاسداران قانون شکنانه و توجیعه‌ناپذیر و با باورهای دریانوردی حرفه‌ای در تعارض است.

قایق بدون سرنشین سالیدرون اکسپلورِر، از قایق‌های دولتی ایالات متحده و مجهز به حسگر، رادار و دوربین است و برای قایقرانی و جمع‌آوری اطلاعات برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌شود.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که قایق‌های سپاه و شناورهای نیروی دریایی ایالات متحده در دو ماه گذشته برخوردی نداشتند. همزمان واشنگتن می‌گوید بمباران مواضع نیروهای متحد ایران در سوریه هم ارتباطی با فرایند مذاکرات هسته‌ای ندارد.

  • نویسنده : محمد خرم زاده