بحران آب یکی از معضلاتی است که در سال‌های اخیر به دنبال کمبود بارش‌ها و خشک شدن آب‌های زیرزمینی، دامن‌گیر اقصی نقاط کشور ما از جمله استان ایلام شده و پیامدهای منفی بسیاری مانند خشک شدن مراتع و زمین‌های کشاورزی،مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها، نابودی زیستگاه‌ها، فقر و گرسنگی، مهاجرت و از دست رفتن تنوع زیستی را به دنبال داشته است.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایسنا، طبق تحقیقات علمی، کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که به علت عدم برخورداری از برنامه ریزی و مدیریت صحیح بیش‌ترین تاثیر را در هدر رفت منابع آبی بر عهده دارد؛ به گفته کارشناسان امروزه بیش از ۹۰ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که همین امر اثرات تخریبی بسیاری بر زیست بوم انسان‌ها و جانوران وارد کرده است.

تاثیرات کشاورزی بر هدر رفت آب

دکتر «نورالدین رستمی» اظهار کرد: کاهش بارش‌ها درسال‌های اخیر زنگ خطر بحران کمبود آب را در اکثر مناطق کشور به ویژه استان ایلام ، به صدا درآورده و باعث کاهش چشم گیر ذخایر آبی این استان شده است.

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده کشاورزی با بیان اینکه بیش‌ترین میزان آب مصرفی صرف کشاورزی میشود، افرود: متاسفانه به دلیل عدم برخورداری از الگوی کشت مناسب، بهره برداری نامناسب از منابع آبی و از همه مهمتر کشت محصولات آب‌بر همچون هندوانه، میزان چشم گیری از منابع آبی ما در حال انقراض است.

رستمی تصریح کرد: برای حل این معضل الزامیست راهکارهایی علمی و متناسب با تکنیک روز در بخش کشاورزی اجرایی شود و همچنین از کشاورزی به روش سنتی نیزجلوگیری گردد.

راهکارهای حل معضل آب در استان

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت یکی از راهکارهای مقابله با هدر رفت آب در بخش کشاورزی است، ادامه داد: در بسیاری از مناطق کشور محصولاتی کشت می‌شوند که متناسب با پتانسیل‌های منطقه‌ای نیستند، از این رو الزامیست با بهرگیری از الگوی کشت مناسب محصولاتی متناسب با منابع موجود، قیمت محصولات، هزینه‌های تولید، عملکرد محصول و نیاز کشور در هر منطقه کاشت شود.

دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام افزود: آمایش سرزمین، برخورداری از سیستم‌های نوین آبیاری، جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر، به کارگیری نیروهای متخصص و همچنین جلوگیری از کشاورزی سنتی، از دیگر راهکاری‌های رفع بحران کم آبی در کشور هستند.

رستمی تصریح کرد: لازم است علم و عمل هر دو در جامعه حضور پیدا کنند تا مشکلات کشور از جمله کمبود آب با راه‌حل‌های علمی و برای طولانی مدت مرتفع شوند.

باتوجه به وابستگی استان ایلام به بخش کشاورزی، آب یک عامل بحرانی دراین استان به شمار می‌رود؛ از این رو الزامیست راهکارهای جدی از سوی مسئولان ارشد استانی در نظر گرفته شود تا استان ایلام بیش از پیش با مشکل کم‌آبی مواجه نشود.

  • نویسنده : زهرا شهبازی