مدیر کل انتقال خون استان بوشهر در خصوص نحوه اهدای خون در ماه محرم گفت: مراکز انتقال خون این استان به‌صورت دو شیفت صبح و بعد از ظهر دایر هستند.

به گزارش آماج خبر، علیرضا باستین اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون میزان اهدای خون استان بوشهر در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است، اظهار کرد: از ابتداء فروردین تا کنون، ۱۳هزار و ۲۷۳ موفق به اهداء خون شده‌اند و این آمار نشان‌دهنده افزایش ۲۰ درصدی مراجعه‌کنندگان است و  ۱۲هزار و ۶۲۰  نفر از اهداکنندگان خون آقایان و ۶۵۳ نفر بانوان بوده اند.

وی اضافه کرد: روند اهدای خون در استان بوشهر  با توجه به سیاست‌های سازمان و کمبود خون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تا کنون ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مدیر کل انتقال خون استان بوشهر تصریح کرد: گر چه شاخص اهدای خون بانوان در کشور پایین است، اما بانوان در ترویج فرهنگ اهدای خون می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند و به عنوان مروجان و سفیران این فرهنگ خانواده و جامعه را برای اهدای خون و نجات جان بیماران تشویق کنند.

باستین بابیان اینکه حداقل سن قابل قبول برای اهدا خون ۱۸ سالگی و حداکثر ۶۰ سالگی است، عنوان کرد: کسانی که دفعات متعدد و مستمر اهدای خون دارند حداکثر ۶۵ سال و حداکثر سن برای افرادی که برای اولین بار اقدام می‌کنند ۶۰ سال است.

وی بیان کرد: آقایان هر سه ماه و خانم‌ها هر چهار ماه می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند و در زنان سطح هموگلوبین خون قبل از اهدا بایستی حداقل ۱۲.۵ و در مردان ۱۳ گرم در دسی لیتر باشد.

مدیر کل انتقال خون استان بوشهر تصریح کرد: وزن مطلوب برای اهدای خون حداقل ۵۰ کیلوگرم به بالا است، اهداکنندگان باید طی ۴ تا ۶ ساعت قبل از اهدا، غذا میل کرده باشند و مصرف غذای مقوی و مکمل پس از اهدا خیلی ضرورتی ندارد.

باستین باتاکید بر اینکه درجه حرارت دهان نباید بیشتر از ۵/ ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد، افزود: پزشک مرکز اهدای خون، حداقل برای مدت ۱۵ ثانیه نبض اهدا کننده را شمارش می‌کند و به طور معمول تعداد نبض بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد در دقیقه جهت اهدای خون مورد قبول است. اهدا کنندگانی که تعداد نبض کمتر از ۵۰ عدد در دقیقه دارند‏ تنها در صورتی پذیرفته می‌شوند که ورزشکار حرفه‌ای یا قهرمانی باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: در صورت وجود سابقه بیماری‌های زمینه‌ای از جمله داشتن آلرژی‌هایی مانند تب یونجه، مصرف دارو، سابقه بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی، کلیوی و کبدی و سابقه مواردی، چون تزریق خون و فرآورده‌های خونی، غش، صرع و تشنج، اعتیاد به موادمخدر تزریقی، اعمال جراحی،  خالکوبی، حجامت و تاتو، زردی یا یرقان در خود و خانواده و مسافرت به مناطق آندمیک مالاریا، افراد نمی‌توانند خون اهدا کنند و باید این موارد را حتماً به پزشک انتقال خون اطلاع دهند.

مدیر کل انتقال خون استان بوشهر گفت: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد؛ از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

باستین بیان کرد: استان بوشهردر تامین خون خودکفا است علاوه بر اینکه ۱۸ مرکز درمانی را تحت پوشش خود دارد و به صورت ۱۰۰ در صدی پاسخگوی آن‌ها است، در تأمین نیاز خون به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و تهران نیز یاری رسان است.

وی اظهار کرد:  در حال حاضر ۴ پایگاه ثابت در استان فعال است (بوشهر – برازجان – گناوه – کنگان). مراکز سیار نیز با توجه به بررسی و هماهنگی‌های به‌عمل آمده، طی زمان‌های خاصی و در فصل‌هایی از سال دایر می‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان بوشهر در خصوص افزایش تعداد مراکز گفت: افزایش مراکز خونگیری در سطح استان در دستور کار است که همت و همکاری خیرین استان و شهرستان‌ها را در این امر خیر می‌طلبد.

باستین تصریح کرد: نحوه اهدا خون در محرم و نذر خون پایگاه‌های استان بوشهر به‌صورت دو شیفت صبح و بعد از ظهر دایر هستند و اهدا کنندگان محترم می‌توانند صبح‌ها از ساعت ۸ الی ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۶ الی ۲۰ جهت اهدا خون به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.

این مقام مسئول در خصوص نحوه فعالیت پایگاه‌ها در تاسوعا و عاشورای حسینی، تصریح کرد: پایگاه‌های انتقال خون شب تاسوعا (۱۵ مرداد) از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۱ بامداد، یکشنبه ۱۶ مرداد (شب عاشورا) از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۱ بامداد  و دوشنبه ۱۷ مرداد (صبح روز عاشورا) از ساعت ۸ صبح الی ۱۲:۳۰ ظهر) فعالیت می‌کنند.

مدیر کل انتقال خون استان بوشهر تاکید کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم که مراکز اهدای خون در سراسر کشور از سالمترین مراکز درمانی هستند و همه دستورالعمل‌های  بهداشتی در آن‌ها رعایت می‌شود با اطمینان برای اهدای خون اقدام کنند.

باستین عنوان کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و برخی بیماران مانند عزیزان تالاسمی‌ها و هموفیلی‌ها نیازمند همیشگی خون هستند و همچنین مادران باردار و مصدومان سوانح رانندگی و حوادث دیگر نیاز به خون دارند و در عین حال یک واحد خون می‌تواند نیاز سه بیمار نیازمند به خون را پاسخ دهد.

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی