همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در دانشگاه خلیج فارس بوشهر گشایش یافت.

به گزارش آماج خبر از بوشهر، رئیس دانشگاه خلیج فارس در مراسم آغاز این همایش گفت: بر اساس اسناد و شواهد تاریخی، خلیج فارس همواره مهد تاریخ، فرهنگ و تمدن بوده و هدف از برگزاری این همایش پاسداشت این موضوع و توجه به گسترش تعاملات و مناسبات فرهنگی و اجتماعی در این حوزه تمدنی و توسعه مناسبات حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

 

دکتر محمد مدرسی افزود: این آبراهه بین‌المللی پیش از آن‌که یک منطقه اجتماعی باشد حوزه‌ای معرفتی است و دانشگاه خلیج فارس با ربع قرن سابقه علمی و فرهنگی و بر اساس اسناد بالا دستی و به‌ویژه سند راهبردی دانشگاه حمایت از فعالیت‌های خلیج فارس پژوهی را در صدر فعالیت‌های علمی خود قرار داده است.

 

دبیر علمی همایش بین‌المللی خلیج فارس گفت: شناخت فرهنگ‌ها و تمدن‌های دریایی با تکیه بر منطقه خلیج فارس، ابعاد تعامل ساحل‌نشینان خلیج‌فارس با حوزه اقیانوس هند و تعاملات منطقه‌ای خلیج فارس و مناطق پس‌کرانه‌ای از مهم‌ترین محور‌های این همایش است.

 

حسن اللهیاری افزود: مجموع این محور‌ها به دنبال این است که نشان دهد، تاریخ خلیج فارس حکایت از یک سابقه تعاملی و مسالمت آمیز است و نه تقابلی.

 

وی، مجموعه مقالات دریافت شده در دبیرخانه همایش را بیش از ۱۷۰ چکیده عنوان کرد و ادامه داد: ۵۰ مورد از چکیده‌ها از نظر علمی واجد شرایط نبودند و ۱۲۰ مقاله در حال آماده سازی و چاپ به زبان‌های فارسی عربی و انگلیسی است.

 

دبیر علمی همایش بین‌المللی خلیج فارس گفت: مقالات دریافت شده از محققان کشور‌های ایران، ایتالیا، آلمان، عراق، کویت، عمان، الجزایر، لیبی و سودان است.

 

به گفته الهیاری، مقالات داوری و تعیین تکلیف شده ۷۰ عنوان است و پیش‌بینی می‌شود ۸۰ مقاله کامل به زبان انگلیسی، عربی و فارسی چاپ شود.

 

وی ادامه داد: امروز در دو نوبت صبح و بعدازظهر ۲۴ عنوان مقاله شاخص ارائه می‌شود که پژوهشگرانی از ایران و کشور‌های عراق، عمان، کویت و ایتالیا برای ارائه منتخب شده‌اند.

 

دبیر علمی همایش بین‌المللی خلیج فارس گفت: دومین روز همایش در سیراف برگزار خواهد شد و باستان شناسان و سخنرانان فردا (پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت) در این شهر باستانی حضور می‌یابند و مقالات خود را ارائه می‌کنند. همچنین از کتاب آب برای سرزمین مقدس سیراف، رونمایی خواهد شد.

 

 

 

  • نویسنده : حدیث ظریف دوست