امروز منطقه عمومی بانروشان یادآور خاطرات دفاع عشایر از مرزهای این سرزمین بود، مردمانی که امروز در خودکفایی اقتصادی کشور نقش مهمی بر عهده دارند.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایسنا، سردار «سید ضیاء حزنی» ، معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، امروز ۸ آذر در این همایش اظهار کرد: جامعه عشایری ۱۱ هزار و ۵۰۰  شهید را تقدیم نظام کرد و امروز عشایر هم در تولید و هم در دفاع از ارزش‌ها نقش قابل قبولی دارند و هم ذخیره انقلاب و هم پشتیبان دین هستند و در دفاع از مرزها غیورو مثل یک سد محکم و نفوذ ناپذیرند.

وی با بیان اینکه عدم استمرار اشتغال فرزندان دامداران مشکلی است که باید هم توسط مسئولان و هم عشایر برطرف شود، افزود: هزینه بالای تامین سوخت و سایر مایحتاج دیگر، عدم ارتباط لازم و کافی برخی از ادارات که با عشایر ارتباط دارند از مواردی هست که باید در شورای عشایری استان برطرف کنیم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: می‌توانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم و در قرارگاه محرومیت زدایی سپاه مصمم هستیم که مشکلات عشایر و گله داران و شبانان سطح کشور را با هماهنگی با مسئولان برطرف کنیم.

سردار «جمال  شاکرمی» ، فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان نیزدر این همایش ، اظهار کرد: شبانان و گله داران انسانهای شریف و با ریشه ای هستند که اصالت آنها ریشه در این خاک دارد امروز باید مورد تجلیل قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه  ما ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک داریم که بیشترین مسئولیت حفاظت از مرز و برقراری امنیت پایدار با عشایر ماست ، ادامه داد: حفظ میراث معنوی عشایر و تقویت و توسعه نقش آنان در تامین مایحتاج عمومی و بهره مندی از ظرفیت‌های آنان در تامین امنیت کشور امری ضروری است.

«حسن بهرام‌نیا» ، استاندار ایلام نیز با بیان اینکه حفظ میراث معنوی عشایر و تقویت و توسعه نقش آنان در تامین مایحتاج عمومی و بهره مندی از ظرفیت های آنان در تامین امنیت کشور امری ضروری است، اظهار کرد: همه شهدا با یک شعار تحت عنوان دفاع از کشور هم قسم شدند و ساماندهی شدند و در جنگ حق علیه باطل دعوت حق را لبیک گفتند و به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: یک صدم جمعیت استان ایلام مربوط به عشایر است که  یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام دارند و  و تولید آنان ۹۵ هزار تن به ارزش سه هزار میلیارد تومان است و امسال ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت  و ۲۲ میلیارد تومان برای بهسازی راههای عشایر هزینه شد.

استاندار ایلام با بیان اینکه از ابتدای امسال ۶۰۰۰ تن نهادی دامی بین عشایر توزیع شد و بخشی از صنایع دستی استان مربوط به این قشر مولد است، گفت: امسال ۵ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه صنایع دستی به عشایر پرداخت شد.

  • نویسنده : زهرا شهبازی
  • منبع خبر : ایسنا