سوال مهمی که باید به آن جواب داد این است که آیا واردات 70 هزار خودرو می‌تواند باعث تنظیم بازار چند میلیونی خودرو در کشور شود؟

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس، این روزها مصوبه مجلس شورای اسلامی که منجر به اعطای مجوز برای واردات ۷۰ هزار خودرو خارجی به کشور می‌شد خبرساز شد. طبق آنچه حاجی بابایی رییس کمیسیون تلفیق مجلس گفته است مجمع تشخیص مصلحت نظام در هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلان دست رد به این مصوبه زده است.

 

استدلال موافقان طرح واردات خودرو خارجی چیست؟

 

۱. واردات خودرو باعث انحصار شکنی در صنعت خودرو داخل کشور می‌شود و از این طریق امکان تعدیل قیمت خودروهای داخلی وجود دارد.

 

۲. واردات خودرو خارجی باعث از بین رفتن حاشیه امن تولیدکننده بی کیفیت داخلی میشود، بنابراین امکان ارتقای کیفیت خودروهای داخلی از دریچه واردات خودروهای خارجی میسر خواهد شد.

 

فارغ از اختلافاتی که در این مقوله خاص میان هیات عالی نظارت مجمع و مجلس وجود دارد، ذکر چند سوال و لزوم تأمل نمایندگان محترم مجلس و سایر تصمیم‌گیران کشور به این سوالات، لازم و ضروری به نظر میرسد:

 

۱. آیا واردات ۷۰ هزارخودرو، می‌تواند بازار چند میلیونی خودرو داخلی را از انحصار برهاند؟

 

۲. آیا اساسا انحصار علت اصلی رشد قیمت خودرو و تنزل کیفیت محصولات داخلی کشور است؟

 

۳. آیا چین، کره و… که برندهای خودرویی‌شان ذیل چندکمپانی محدود قرار دارد و عملا صنعت خودروشان مطابق تعاریف ما با انحصار مواجه است، بازارشان را با واردات خودرو تنظیم کرده‌اند؟

 

۴.آیا این کشورها از آمریکا و انگلیس تا کشورهای شرق آسیا نیز با ابزار واردات کالاهای مصرفی مانند خودرو به توسعه یافتگی صنعتی در صنعت خودرو و سایر صنایع دست یافتند یا “با تعرفه گذاری های سنگین و اعمال محدودیت های شدید بر واردات کالاهای مصرفی” و اصلاحات صنعتی در ساختار صنایع شان زمینه لازم برای ارتقای کیفیت و رونق تولیدداخلی خود فراهم کردند؟

 

۵. آیا واردات ۷۰ هزار خودرو می‌تواند باعث تعدیل قیمت خودرو داخلی که بازار چند میلیونی در اختیار دارد بشود؟

 

۶. آیا اساسا وضعیت ارزی کشور طوری است که بتوان به واردات خودرو اولویت داد؟ یعنی اولویت های بالاتری برای واردات و تخصیص ارز وجود ندارد؟ آیا رواست از منابع ارزی کشور در شرایط فعلی برای سوبسید دادن به واردکننده بهره ببریم؟

 

۷. باتوجه به اینکه اساسا خودرو در کشور ما به یک کالای سرمایه ای جهت ذخیره ارزش برای مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده است، آیا تضمینی وجود دارد واردات ۷۰ هزار خودرو تبدیل به رانتی بزرگ برای سرمایه‌داران جهت بهره مندی از اختلاف قیمت میان واردات و حاشیه بازار نشود؟

 

به نظر میرسد تأمل پیرامون این سوالات میتواند دستگاه تقنینی و اجرایی کشور را به سوی راه‌حل‌های پایدار حل مشکلات صنعت خودرو رهنمون سازد. راهکارهایی که به جای قرار دادن بازار خودرو کشور در مسیر ایجاد رانت‌های جدیدتر و اختلال در نظام ارزی، منجر به ایجاد شفافیت در عرضه و تقاضای خودرو، ارتقای بهره وری و کیفیت تولیدات و نیز تعدیل قیمتی خودرو در فضایی رقابتی شود.

  • نویسنده : فاطمه سعادتمند