مدیرکل هواشناسی استان ایلام از ورود توده جدید گرد و غبار از ظهر امروز به ایلام خبر داد.


امروز نیز توده گرد و غبار وارد ایلام شده و پیش‌بینی می‌شود حجم ذرات معلق در هوا امشب به اوج خود برسد و این روند فردا هم ادامه پیدا کند.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ملکی مدیرکل هواشناسی استان ایلام با اشاره به ورود موج بی سابقه گرد وغبار به استان گفت: مدل‌ها و نقشه‌های جوی نشان می‌دهد هسته‌ی اولیه این توده دیشب در کشور عراق شکل گرفته است و با توجه با داده‌های هواشناسی شدیدتر از گردوخاک قبلی است و حوالی ظهر وارد استان ایلام می‌شود.

مجید بیگلریان مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام گفت: برابر گزارشات هواشناسی استان که ملاک اصلی تصمیم‌گیری ستاد مدیریت بحران است توده‌ای با غلظت بالا وارد استان شده و تا سه‌شنبه میهمان استان خواهد بود و از ظهر سه‌شنبه غلظت آن کم می‌شود.

او با بیان اینکه سلامت مردم برای ما مهم است و برای این موضوع باید تصمیم‌های معقول و در جهت رفع دغدغه‌های آن‌ها باشد.

غلامرضا ابدالی مدیر کل محیط زیست استان ایلام نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۱ روز هوای آلوده داشته‌ایم و در ۱۰ سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان بویژه در بخش جهاد کشاورزی ناشی از ریز گرد‌ها آسیب رسانده است.

علی نیکونهاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، در نشست ستاد بحران استان گفت: با توجه به اینکه ذرات وارده این بار بسیار کوچکتر از دو میکرون است به شهروندان توصیه می‌شود حتما همه درب و پنجره‌ها را ببندند و از منزل خارج نشوند.

وی افزود: افراد حتما در منزل از ماسک استفاده و از روشن کردن کولر‌های آبی خودداری کنند، زیرا باعث ورود گرد و غبار به منزل می‌شود.

نیکونهاد گفت: بیماران قلبی و عروقی، تنفسی، بچه‌های کوچک، زنان باردار، افراد مسن و گروه‌های پر خطر از منزل خارج نشوند و در معرض هوا قرار نگیرند چرا که این ذرات این بار به قدری ریز هستند که تا آخرین نایژک‌ها وارد بدن می‌شوند و موجب بیماری می‌گردند.

او با بیان اینکه فوریت‌های پزشکی در آمادگی کامل هستند،گفت: تعداد روز‌های آلوده از ابتدای امسال در استان زیاد بوده و بدون شک ورود این توده هم اثر تجمیعی دارد و افرادیکه مستعد بیماری هستند بیشتر در خطر اند که باید همه اقدامات پیشگیرانه و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

قرار است در خصوص تعطیلی مدارس یا ادارات در روز سه‌شنبه امروز تصمیم‌گیری شود.

  • نویسنده : زهرا شهبازی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان