مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال تاکنون شش حادثه غرق‌شدگی در استان، فوت سه نفر را در پی داشته است.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منصور شیشه‌فروش گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون شش حادثه غرق‌شدگی در منابع آبی استان اصفهان رقم خورده است که دو نفر در رودخانه زاینده‌رود و یک نفر در استخر ذخیره آب کشاورزی فوت شدند.

 

با توجه به اینکه ۳۵۰ کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود در مسیر استان اصفهان قرار دارد، با گرم‌شدن هوا در منابع آبی همانند رودخانه‌ها، کانال‌ها، مخزن سدها، استخر‌های ذخیره آب کشاورزی حوادثی رخ می‌دهد همانند سال گذشته که ۲۲ نفر غرق‌شدند.

 

به گفته او، سه هزار و ۵۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی، طرح‌های آبخیزداری، سد‌های مخزنی موجود همانند سد زاینده‌رود، گلپایگان، کوچری، باغکل در خوانسار، خمیران در تیران و کرون، قره‌قاچ و حنا در سمیرم و ۲۰۰ کیلومتر کانال‌های منشعب از زاینده‌رود از منابع آبی خطرپذیر هستند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سازمان آب منطقه‌ای به سبب پیشگیری از غرق‌شدن افراد اقداماتی همانند نصب ۲۱۰ تابلوی هشدار در مسیر رودخانه زاینده‌رود، استقرار ۶۲ گروه بازرسی به جهت پایش در مسیر رودخانه‌ها انجام داده است که علاوه بر این با همکاری صنف کشاورزان ۸۰ کیلومتر جاده ساحلی در غرب و شرق رودخانه زاینده‌رود ایجاد شده است.

 

شیشه‌فروش معتقد است که عواملی همانند شکل ذوزنقه‌ای، شیب‌دار بودن و لغزندگی کانال‌ها، سرد‌بودن آب رودخانه‌زاینده‌رود که حاصل از ذوب برف است، حالت گردابی و بستر ناپایدار رودخانه از جمله مواردی است که منجر به غرق‌شدن افراد می‌شود.

 

در سال گذشته سازمان آب منطقه‌ای اصفهان حدود ۲۰ میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه‌ها و چهار میلیارد تومان برای ساماندهی کانال‌ها قرار داد که امسال نیز ساماندهی رودخانه‌ها را ادامه می‌دهد.

 

او گفت: با توجه به اینکه در استان اصفهان سه هزار کیلومتر رودخانه فصلی و غیر فصلی وجود دارد، مطالعات حد بستر و حریم رودخانه‌ها انجام شده است که امسال نیز سازمان آب منطقه‌ای مطالعات حدبستر هزار کیلومتر دیگر را نیز در دستور کار قرار داده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ۲۳۰ کیلومتر از رودخانه‌ها با هدف تسریع حرکت آب و رفع مشکلات بستر زاینده‌رود، لایروبی و ساماندهی شده است که ۱۰۵ کیلومتر آن مربوط به زاینده‌رود است که امسال نیز یک کیلومتر دیگر از رودخانه زاینده رود ساماندهی خواهد شد.

 

به گفته شیشه‌فروش، دستورات و تمهیدات لازم به سازمان‌های مربوطه همانند سازمان آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و شهرداری‌های اصفهان به جهت ایمن‌سازی منابع آبی و پیشگیری از غرق‌شدن افراد اعلام شده است.

  • نویسنده : فاطمه کریمیان