رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: در حال حاضر پارک علم و فناوری استان زنجان میزبانی ۱۷ شرکت دانش‌بنیان را برعهده دارد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش ۵ رقمی داشته است.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛علی آذرپیوند ظهر امروز (۳۰ مردادماه) در نشست خبری با اشاره به گزارش عملکرد این مرکز طی شش ماهه نخست امسال، عنوان کرد: به دلیل کمبود فضای مصرفی و کاربردی پارک علم و فناوری استان، بر اساس مصوبات اخیر اختصاص دو زمین برای استقرار تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان تحت نظر پارک علم و فناوری استان و نیز ایجاد مرکزی علاوه بر مراکز موجود پارک علم و فناوری به مساحت ۱۶.۵ هکتار برای پارک استان انجام شده است.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه پارک علم و فناوری استان با شهرک صنعتی اشراق برای اختصاص زمین، اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه پارک علم و فناوری استان تعداد ۳۵ شرکت دانش‌بنیان را برای استقرار در شهرک صنعتی اشراق و اختصاص زمین معرفی کرده است و در حال حاضر در حال رایزنی هستیم که شرکت‌های فناور نیز شامل این طرح شوند.
رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به اعطای گرنت به شرکت‌های فعال در حوزه ICT زیر نظر پارک فاوا، بیان کرد: در حال حاضر مبلغ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از جانب پارک فاوا در این طرح تزریق شده است و تا سقف مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان کمک‌هزینه به این شرکت‌ها تعلق می‌گیرد که البته شرایط خاصی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان این طرح می‌طلبد و در حال حاضر در مرحله داوری ۱۴ طرح نهایی قرار دارد.
این مسئول با اشاره به تاسیس کارخانه نوآوری در استان زنجان، تصریح کرد: کارخانه نوآوری محلی را برای جمع‌آوری اکوسیستم‌های موجود فراهم می‌کند و بر اساس توافق انجام شده با اداره‌کل ورزش و جوانان، یک واحد سوله برای استقرار این کارخانه نوآوری انتخاب شد و در صورت پیشرفت بموقع مراحل اداری در دهه‌فجر افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به روند طرح دستیارفناوری در استان زنجان، تصریح کرد: در گذشته مفهومی به نام کارآموزی برای دانشجویان رواج داشت اما دستیارفناور به نوعی در این فرآیند بازنگری انجام داده است، به گونه‌ای که در این طرح دانشجویان از سوی دانشگاه به عنوان کارآموز معرفی می‌شوند و در ادامه پارک علم و فناوری شرکت‌های مرتبط را معرفی می‌کند و طی مصاحبه با دانشجویان، مهارت این افراد سنجیده می‌شود و این افراد دوره کارآموزی خود را به مدت شش ماه تحت نظر شرکت مربوطه می‌گذرانند و طی این مدت از سوی پارک علم و فناوری به دانشجویان متناسب با مقطع تحصیلی خود حقوق پرداخت می‌شود.
این مسئول افزود: بودجه اولیه این طرح به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان تصویب شد و تعداد ۱۷ نفر از استان زنجان در این طرح پذیرش شدند و در حال حاضر مرحله دوم این طرح در دست اقدام است.
آذرپیوند با اشاره به برگزاری رویداد کشوری «تانا» برای اولین‌بار در استان زنجان، گفت: پارک علم و فناوری استان این افتخار را داشت که به عنوان اولین استان برای نخستین بار این رویداد کشوری را برگزار کند و در این رویداد ایده‌ها و راه‌حل‌های واقع‌گرایانه برای نیازهای موجود در استان ارائه شد و به داوری رسید و پس از زنجان استان‌هایی مانند کردستان و گلستان دور دوم و سوم این رویداد را برگزار کردند.
وی با اشاره به تغییر پروسه اصلاح فرآیند نظارت بر تیم‌های پژوهشی و شرکت‌های مستقر در پارک استان، عناون کرد: در سال‌جاری در جریان فرآیند نظارت پارک علم و فناوری بازنگری صورت گرفت به این معنا که فعالیت پارک‌های مستقر در پارک در بازه ۳ الی ۶ ماه یک‌بار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا از روند فعالیت شرکت‌ها و مسیر رشد این گروه‌ها اطمینان حاصل شود.
رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی پارک استان طی شش ماهه نخست امسال، خاطرنشان کرد: تا به امروز بیش از ۵۰ دوره آموزش مختلف در بخش‌های مختلف توانمندسازی و کسب و کارهای دانش‌بنیان و نحوه ثبت شرکت و تشکیل گروه‌های پژوهشی و ثبت اختراع در پارک استان برگزار شده است و ۱۰ تفاهم‌نامه مختلف با نهادهای متعدد استانی منعقد شده و امیدواریم در ادامه مسیر پیشرفت استان در حوزه دانش‌بنیان و رشد دانشجویان موثرتر از قبل عمل کنیم.

  • نویسنده : سحر قائدی