مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: پاسگاه موقت محیط‌بانی در منطقه کول‌چپ پلدختر که زیستگاه اصلی سمندر لرستانی است، راه‌اندازی شد.

به گزارش آماج و به نقل از تسنیم از خرم آباد،علی سالارنژاد اظهار داشت: پاسگاه موقت محیط‌بانی در منطقه کول‌چپ پلدختر با توجه به احتمال افزایش قاچاق سمندر لرستانی برای سفره‌های هفت‌سین راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه منطقه کول‌چپ پلدختر زیستگاه اصلی سمندر لرستانی است، افزود: منطقه حفاظت‌شده شادابکوه در شهرستان پلدختر با مساحت ۳۲ هزار و ۳۶۵ هکتار زیستگاه‌ اصلی این گونه اندمیک در لرستان است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان عنوان کرد: خریدوفروش و قاچاق سمندر لرستانی هر ساله برای زینت سفره‌های هفت‌سین در ایام نوروز قوت می‌گیرد و همین مسئله این گونه نادر را در معرض انقراض قرار داده است.

وی بیان کرد: طبق آخرین سرشماری‌های انجام‌شده توسط اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان، تعداد سمندرهای باقی‌مانده این استان حدود ۱۰ هزار قطعه است که چنانچه فرهنگ‌سازی‌های لازم در راستای حفاظت و حراست از این‌گونه ارزشمند جانوری انجام نشود، حیات این دوزیست زیبا با چالش مواجه می‌شود.

سالاروند با بیان اینکه ۲۶ سایت در حال حاضر در لرستان وجود دارد که سمندر لرستانی در آن‌ها مشاهده‌شده است، گفت: کمترین دامنه ارتفاعی پراکنش سمندر لرستانی ۴۸۷ متر و بیشترین دامنه ارتفاعی پراکنش ۱۴۷۴ متر از سطح دریاست که در این دامنه‌ها این گونه نادر قابل‌مشاهده است.

  • منبع خبر : تسنیم