مدیرکل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: پتروشیمی هلیلان از پیشرفت ۴۱ درصدی برخوردار است و پیش بینی‌ها از راه اندازی آن در سال ۱۴۰۳ حکایت دارد.

رضا محمدرحیمی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ هکتار زمین برای احداث این مجتمع پتروشیمی تعیین شده است، گفت: ۱۲۵ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای اجرای آن پیش بینی شده که تاکنون ۴۲ میلیون یورو تجهیزات برای مراحل احداث وارد منطقه شده است، ضمن اینکه تسهیلات ریالی اختصاص یافته نیز چهار هزار میلیارد ریال می‌باشد که تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی یادآور شد: پتروشیمی هلیلان دارای یک نیروگاه ۸۰ مگاواتی سیکل ترکیبی است که حداکثر ۲۵ مگاوات در خود پروژه مصرف می‌شود و مابقی به شبکه برق استان تزریق خواهد شد.

مدیرکل صمت ایلام با اشاره به اینکه ماشین آلات پتروشیمی هلیلان حدود ۱،۵ سال به دلیل اختلافات گمرکی توقیف شده بودند، اضافه کرد: خوشبختانه با رای اعضای کمیسیون حل اختلاف گمرکی، ماشین آلات صنعتی پتروشیمی هلیلان متوقف در بندر امام (ره)، مشمول معافیت گمرکی شدند و یکی از اساسی‌ترین موانع آغاز بکار این طرح صنعتی برداشته شد.

محمدرحیمی تاکید کرد: این پروژه سالانه ۲۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک، اتیلن و وینیل استات تولید می‌کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر ارزش افزوده بالا محصول در بازار رقابتی دنیا، کاربرد‌های فراوان اتیلن وینیل استات (EVA) باعث رشد بازار محصول شده است، این محصول تاکنون از شرکت‌های پتروشیمی بزرگ دنیا در آمریکا و اروپا و عربستان وارد ایران می‌شود و هیچ تولید کننده ایران تاکنون این محصول را تولید نکرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: پتروشیمی هلیلان در زمان احداث برای ۶۰۰ نفر و هنگام افتتاح برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

  • نویسنده : زهرا شهبازی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان