محسن فخری زاده یکی از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات هسته ای در کشور بوده است. او تنها این دانشمند حوزه تحقیقات هسته‌ای ایران بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود.

محسن فخری زاده یکی از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات هسته ای در کشور بود.او تنها این دانشمند حوزه تحقیقات هسته‌ای ایران بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آماج خبر، وی اصالتاً اهل شهر شهرستان مهاباد از توابع استان اصفهان بود. فخری زاده متولد ۱ فروردین ۱۳۴۰ در قم است. وی فوق لیسانس خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان گذراند و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای شد.

 

محسن فخری‌زاده مهابادی از فرماندهان سپاه پاسداران در زمینه موشکی بود و پیش از ورود به برنامه اتمی ایران سابقه همکاری با شهید حسن تهرانی مقدم را داشت. وی پیش از شهادتش ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت.

 

فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفرهٔ قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قید شده بود. در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده شده بود.

 

آمریکایی‌ها، وی را «صندوقچهٔ اسرار» برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثری داشته‌ است. طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری‌زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد.

 

فخری‌زاده سال‌ها توسط موساد زیر نظر بوده و هدف شماره یک اسرائیل بوده‌است. یوسی ملمن کارشناس و تحلیل‌گر ارشد نظامی-امنیتی روزنامه هاآرتص نوشت موساد یک بار دیگر نیز برای ترور وی اقدام کرده بود که ناکام ماند. ترور فخری زاده در سالگرد ترور دیگر دانشمند هسته‌ای ایران مجید شهریاری روی داد که اسرائیل در کانون اتهام اقدام بدان قرار دارد.

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، محسن فخری‌زاده را به عنوان مدیر پروژهٔ آماد معرفی کرده و اشاره کرده بود که وی به عنوان رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند) بسیاری از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را در مجموعهٔ خود داشته‌است.

 

ترور محسن فخری زاده در عصر ٧ آذر ١٣٩٩ در شهر آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک انجام شده است. در جریان این ترور در میدان خلیج فارس شهر آبسرد، ابتدا یک خودروی نیسان کنار خودروی فخری‌زاده منفجر شده و بعد از آن شخصی دیگر از داخل یک خودرو در سمت دیگر خیابان خودروی حامل فخری‌زاده را به رگبار بسته‌اند.

 

محمدجواد ظریف در موضع‌گیری پس از ترور فخری‌زاده گفت: نشانه جدی از نقش اسرائیل در ترور وجود دارد.

 

فخری زاده تنها یک ماه پیش از شهادتش این دلنوشته قابل تأمل را نوشت: «یک سئوال دارم، چرا شهدا در جوانی سخنانی می‌گویند که عرفا در کهنسالی؟ البته می‌دانیم که این سخنان از عمق حکمت جاری شده از قلب بر زبان است نه آنکه سخنانی سطحی است.» (۹۹/۸/۷)

 

فرزند شهید محسن فخری‌زاده گفت: پدرم همواره به مردم خدمت می‌کرد و تنها توصیه‌اش به ما و دوستانش این بود که به فکر خدمت صادقانه به خلق باشید.

  • نویسنده : رقیه کدخدا زاده