استاندارد یزد از پیگیری های جدی برای جبران خسارت های وارده به منازل سیل زده استان یزد خبرداد.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری مهر، مهران فاطمی در نشست ستاد مدیریت بحران شهرداری یزد، با بیان اینکه با توجه به استمرار بحران در شهر یزد، آمادگی برای مدیریت بحران باید ادامه یابد، گفت: با وجود فراگیری بحران در سراسر استان، اما مشکلات شهر یزد از سایر منطق و شهرها بیشتر بوده و نیازمند هماهنگی و مدیریت منسجم تر و دقیق تر مسئله است.

وی با اشاره به حضور نمایندگان دستگاه های خدمات رسان و متولی مدیریت بحران در این مرکز، اظهارداشت: کلیه اقدامات و فعالیت های لازم و نیز توزیع تجهیزات و منابع جهت مدیریت سیل در شهر یزد باید با هماهنگی این مرکز انجام شود.

استاندار یزد در ادامه از رایزنی جهت راه اندازی استودیو بحران در مرکز کنترل و پاسخگویی ستاد مدیریت بحران شهرداری یزد و اطلاع رسانی در لحظه توصیه ها، هشدارها و آخرین اخبار و نیز فعالسازی قریب به ۳۰ خط جهت پاسخگویی به مردم خبرداد.

فاطمی خاطرنشان کرد: در صورت نیاز، ارسال پیامک به شهروندان و برقراری تماس تلفنی با منزل شهروندان جهت اطلاع رسانی های همگانی در خصوص مدیریت بحران در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه بر ارتباط گیری با گروه های مردمی و گشت های رصد وضعیت محلات مختلف شهر یزد جهت اتخاذ تدابیر لازم متناسب با شرایط لحظه ای هر منطقه تاکید و تصریح کرد: نمایندگان دستگاه های حاضر در مرکز کنترل و پاسخگویی ستاد مدیریت بحران شهرداری یزد باید به صورت ۲۴ ساعته و تا جمع آوری کامل ابعاد بحران در مرکز حضور داشته باشند.

استاندار یزد در پایان با بیان اینکه جان مردم خط قرمز ما است، به مردم اطمینان داد که همچون سیل گذشته، پیگیری های لازم جهت جبران خسارت های وارده به منازل سیل زدگان را انجام خواهد داد.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: بارش قریب به ۷۰ میلی متر باران در کوهستان های شیرکوه، سبب ایجاد رواناب در مسیل ها، تکمیل ظرفیت سیل بندها و بندها و در نهایت سر ریز مازاد آن به صورت سیل در شهر یزد شده است.

فاطمی تصریح کرد: تمام تلاش ها جهت عدم ورود آب سرریز سیل بندها و بندها به شهر یزد انجام شده اما با توجه به فاصله کم بین این سازه ها تا شهر، آب وارد شهر یزد شد و با الحاق به آب حاصل از بارندگی خود شهر، موجب ایجاد خساراتی شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به محدودیت توان تجهیزاتی استان و عدم پاسخگویی آنها نسبت به ابعاد حادثه و درگیری تمام شهرستان های استان اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا با پیگیری های انجام شده توسط استان در سطوح ملی، شخص رئیس جمهور و وزرا به مسئله ورود کردند و از ظرفیت سپاه پاسداران و ارتش و نیز تجهیزات استان های دیگر استفاده شد.

فاطمی ایجاد مشکلات در تاسیسات آب و گاز و برق، تخریب برخی از خانه ها، شکستن خطوط آب شرب، قطعی برق، نشست گاز و ایجاد مشکل در خط فاضلاب را از حوادث ثانویه بعد از سیل دانست.

وی در ادامه با اشاره به آسیب پذیری خانه های بافت فرسوده یزد و اهمیت بافت تاریخی یزد، خاطرنشان کرد: اولویت نخست ما حفظ جان ساکنین این بافت ها و تاسیسات و ابنیه آنها است.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پیش بینی های انجام شده هواشناسی به لحاظ زمانی و مکانی دقیق نبود، اظهارداشت: همگان بر وقوع بارش ها واقف بودیم اما زمان بارش ها مطابق مدل های ارائه شده نبود و شاهد بارش در ساعت ۲:۳۰ بامداد بودیم.

فاطمی با اشاره به بارش مستمر باران از ساعت ۲:۳۰ تا ۶ صبح و بارش غیر مستمر آن تا ساعت ۹ صبح، ادامه داد: یکی از کارهای سنگین در زمان بارش ها، تخلیه بافت تاریخی و فرسوده بود که در یک اقدام جهادی و با بهره گیری از توان گروه های مردمی، بسیج و سپاه پیگیری شد.

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان