رئیس جمهور با بیان اینکه رسیدگی فوری به مساله فرونشست در اصفهان تشکیل می‌شود، گفت: مساله زاینده‌رود، خشک شدن تالاب و مشکلات مردم در شرق اصفهان و استان اولویت مردم و اولویت ما است.

به گزارش آماج خبر به نقل از تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در پایان سفر یک‌روزه به اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون دستاوردهای سفر استانی خود اظهار داشت: متاسفانه شرایط به نحوی فراهم نشد که بتوان به همه شهرستان‌ها سفر کرد. باید از همه به‌ویژه شهرستان‌هایی که مشکلات بیشتری دارند و از مرکز استان دورتر واقع شده‌اند بازدید می‌شد اما به‌دلیل اینکه از قبل اولویت‌های استان شناسایی و بررسی و اعتباراتی در تهران در نظر گرفته شده بود، این سفر انجام شد.

 

وی افزود: در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور اولویت‌ها قطعی شد، اعتباراتی که باید تخصیص می‌یافت و اینکه از محل کدام دستگاه‌ها باشد بررسی شد. بررسی‌های لازم پیرامون مصوبات در تهران انجام شد و در استان به مرحله نهایی رسید.

 

رئیس جمهور بیان کرد: سعی شد وزرا و اعضای دولت ظرف یکی دو روز با مردم سطح استان دیدار داشته باشند و به مسائل واقف شوند به همین دلیل برخی زودتر از من به شهرستان‌ها سفر کردند و با مسئولین استانی جلسه داشتند تا بتوان به موقع تصمیم‌گیری کرد.

 

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین مسائل استان اصفهان مسئله آب است، گفت: مساله زاینده‌رود، خشک شدن تالاب و مشکلات مردم در شرق اصفهان و استان اولویت مردم و اولویت ما است.

 

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در این سفر به همراه نماینده ولی‌فقیه در استان و وزیر نیرو سفری به منطقه شرق اصفهان داشتیم که مشکل تالاب و روستاها و مناطقی که در اطراف زاینده‌رود هستند را مشاهده کردیم.

 

وی اظهار داشت: مساله آب شرب و آب کشاورزی از نکاتی است که باید به آن توجه کرد و طی حضور در روستاها و صحبت با مردم بر این نگرانی تاکید می‌شد. وزیر نیرو از ابتدای مسئولیتش در این دولت آب اصفهان، یزد و چهارمحال و به‌طور کلی این منطقه را به‌عنوان یکی از مسائل محوری خودش قرار داد تا بتوان فهمید چگونه باید عمل کرد.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه طرح جامعی آماده شده و مراحل نهایی‌اش درحال طی شدن است، افزود: آنچه در این طرح محوریت قرار گرفته عدالت است. عادلانه تقسیم شدن آب و در نظر گرفتن قوانین نیز مورد تاکید بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما قوانینی داریم که مورد احترام است و برای استفاده از آب در این مسیر حقوقی درنظر گرفته شده که مهم است و بعد از نهایی شدن طرح با نخبگان منطقه در میان گذاشته خواهد شد تا بتوان از مسیرهای مختلف آبی که مورد نیاز استان است تامین شود.

 

رئیسی با بیان اینکه یک‌سوم از اعتبارات سفر را برای مسائل آب در استان و پیشرفت طرح‌های آبرسانی در منطقه تخصیص داده‌ایم، گفت: مساله آب شرب اولویت اول و آب کشاورزی در استان اولویت بعدی است که بخش جدی از اعتبارات براساس بیاناتی که در شورای اداری به‌وسیله وزیر کشاورزی مطرح شد، به این بخش‌ها اختصاص پیدا کرد.

 

وی بهداشت و درمان و سهم سلامت استان را سومین اولویت سفر استانی خود اعلام کرد و افزود: در برخی بخش‌های استان، شهرستان‌ها و بخش‌ها پروژه‌های نیمه‌تمامی وجود داشت که برای پایان دادن به این پروژه‌ها در حوزه درمان و سلامت اعتباراتی را اختصاص دادیم.

 

رئیس جمهور افزود: در حوزه صنایع‌دستی، گردشگری و نگه‌داشت میراث فرهنگی که در این استان قرار دارد نیز مبلغ خوبی در نظر گرفته شد. در رابطه با حوزه ورزش و جوانان، پرداخت تسهیلات در استان به همان میزانی که اعتبارات برای پروژه‌ها و طرح‌ها اختصاص داده شده است، برای پرداخت تسهیلات ازدواج و تسهیلات دیگر نیز درنظر گرفته شد.

 

وی با تاکید بر اینکه شرط موفقیت طرح‌هایی که در نظر گرفته شده آن است که مدیران استانی، ستادی و مرکزی همت کنند و با نگاهی تحولی مسائل را پیگیری کنند، گفت: مدیری که نگاه تحولی نداشته باشد باید حتما در حاشیه قرار گیرد و کسی جای او بیاید که این نگاه را داشته باشد.

 

رئیسی ادامه داد: موضوع اخراج نیست بلکه حرکت انقلابی و سریع نیازمند فردی است که بتواند نگاه تحولی داشته باشد و این درخواست من از مدیران در شورای اداری مطرح شده است.

 

وی با اشاره به بازدید از پارک علم و فناوری اصفهان گفت: استان اصفهان، استان کشاورزی، گردشگری، صنعتی معرفی شده و می‌توان گفت درکنار این موضوعات با وجود این تعداد از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و کارهای خوبی که در این استان انجام می‌شود قطب علم و فناوری هم خواهد شد.

 

رئیس جمهور افزود: کارهای فناوری در استان باید پشتوانه بسیاری از اقدامات شود. کار دانش‌بنیان باید در کنار اقتصاد، صنعت، کشاورزی و سفره مردم قرار گیرد زیرا دانش به‌تنهایی ارزش علمی دارد اما اگر به توانایی ضمیمه شد محصولی که مردم از آن استفاده می‌کنند تولید می‌شود.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص شعار سال تولید، دانش‌بنیان، اقتصادآفرین بیان کرد: کارهای ما باید فناوارنه و دانش‌پایه حرکت کنیم. مراکز علمی و تحقیقاتی در این استان فراوان است و چهره‌های فرهیخته و دانشمندان در این استان هستند اما باید این دانش به بخش‌های دیگر همچون بازار، صنایع و… ضمیمه شود و این بستر به خوبی در اصفهان وجود دارد.

 

رئیسی با بیان اینکه بنای ما در دولت حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان است، تصریح کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور است و هزینه‌ کردن نیست.

 

وی ادامه داد: امیدواریم مدیران استان کار را به‌شکل جدی دنبال کنند. گزارش‌های مستمری که استاندار و مدیران ارائه می‌کنند حاکی از پیشرفت کار و انجام مصوبات استانی است.

 

رئیس جمهور درباره شکل‌گیری شورای اداری کار بیان کرد: در چهل سال گذشته این شکل از شورای اداری را نداشتیم و دستاورد این دولت است تا وزرا بگویند هرکدام قصد انجام چه کاری دارند، مدیران استانی لیست بگیرند، مردم اطلاع پیدا کرده و رسانه‌ها هم دنبال کنند تا آن کار اتفاق بیفتد وگرنه بسیاری از مصوبات استانی مطرح می‌شود اما در عمل نتیجه‌اش برای مردم ملموس نیست.

 

وی افزود: استاندار به‌عنوان عالی‌ترین مقام استانی پیگیر این مسائل هستند و در مرکز هم معاون اجرایی رئیس جمهور موظف به پیگیری تمام مصوبات استانی شده‌ است تا اعتبارات جذب شود.

 

رئیسی در رابطه با مساله فرونشست در استان اصفهان اظهار داشت: در جلسه امروز شورای اداری از استاندار خواستم که سریعا به موضوع فرونشست زمین که بسیار خطرناک است رسیدگی شود. نباید این مساله فقط به‌عنوان یک گزارش روزنامه‌ای و رسانه‌ای تلقی شود؛ آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود درواقع هشدار است.

 

وی تصریح کرد: باید با تشکیل یک کارگروه به سرعت دلایل این مساله شناسایی شود. در تحلیل‌های رسانه‌ها و صحبت‌ها این مساله بیشتر به زاینده رود نسبت داده می‌شود درصورتیکه باید همه دلایل آن بررسی شود. اگر زاینده‌رود یکی از دلایل آن باشد ممکن است فرونشست به خاطر دلایل دیگری مثل چاه‌های غیرمجاز یا بی‌رویه و دلایل دیگر هم اتفاق بیفتد.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: باید به مردم اطمینان دهیم که با نگرانی زندگی نکنند و بدانند که فرونشست زمین راهکارهایی دارد و چگونه باید با آن مقابله کرد. همچنین مردم در جریان پیشرفت کار قرار گیرند.

 

وی در رابطه با برنامه دولت برای جریان زاینده رود گفت: «طرح جامع احیای زاینده رود» با نظر به قوانین و بهره‌مندی عادلانه همه افرادی که از آن بهره‌مند می‌شوند در برنامه وزارت نیرو است و با کمک نخبگان درحال تهیه است به زودی در اختیار نخبگان استانی قرار خواهد گرفت و به اطلاع مردم می‌رسانیم که چه کارهایی می‌شود در این رابطه انجام داد.

 

رئیسی خاطرنشان کرد: این دولت برای احیای زاینده‌رود برنامه دارد و این برنامه از طرف وزارت نیرو در اختیار نخبگان استان قرار خواهد گرفت تا اگر نظری دارند دریافت شود. بدون نگاه‌های بخشی باید مسئله را نگاه و آن را حل کرد. همه امکانات، طرح‌ها و راهکارهایی که بشود زاینده‌رود را احیا کرد قابل توجه است و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی