به گزارش آماج خبر، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: باتوجه به جایگاه هفتم ایران در آلایندگی کره زمین، طرح توسعه پوشش سبز در کشور و استان اجرا می‌شود.

محمدتقی سجادی درخصوص برنامه کاشت ۷۰ میلیون درخت در نقاط مختلف خوزستان، گفت: افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و آلاینده‌های صنعتی و… در دنیا و همچنین افزایش گاز CO۲ سبب گرم شدن کره زمین شده است.

 

وی آب شدن یخ‌های قطبی، افزایش سطح آب دریاها، مختل شدن نظام بارش در کشور‌های مختلف از جمله مناطق خشک مانند ایران و جاری شدن سیلاب و همچنین خشکسالی‌های مداوم و طولانی و… را از پیامد‌های منفی گاز‌های گلخانه‌ای برشمرد و افزود: بهترین راهکار برای مهار این گازها، افزایش پوشش سبز جنگل‌کاری، بوته کاری و افزایش سبزینگی در سطح کره زمین است.

 

آقای سجادی با بیان اینکه افزایش سطح سبز، سبب افزایش فتوسنتز می‌شود، ادامه داد: یکی از گاز‌هایی که در فرمول فتوستز مصرف می‌شود، گاز CO۲ است که به اکسیژن تبدیل خواهد شد.

 

این مقام مسئول به آغاز یک نظام بین المللی در سطح جهان از لحاظ توسعه فضای سبز در کشور‌های مختلف دنیا برای مواجهه با گاز‌های گلخانه‌ای و آلودگی‌های صنعتی، اشاره و اضافه کرد: ایران در زمینه تولید گاز‌های گلخانه‌ای در رتبه هفتم جهانی قرار گرفته است.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان دلیل افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و کسب این رتبه را ناشی از توسعه صنعت و میادین نفتی، باتوجه به اینکه خوزستان، مهد نفت ایران است، فعالیت کارخانه ها، فرسودگی خودرو‌ها و… عنوان کرد و گفت: از سویی دیگر از لحاظ ترسیب کربن، کشور ما رتبه چهل و دوم را دارد و به نوعی فاصله زیادی میان وظیفه ما برای جبران آلایندگی صنایع مشاهده می‌شود.

 

وی بر مدیریت بخشی از مشکلات زیست محیطی با حرکت جدی و در بازه زمانی کوتاه تاکید کرد و افزود: یکی از این راهکار‌های موثر، توسعه پوشش سبز است، به همین دلیل در کشور‌های مختلف در سطوح گسترده برای توسعه نهالکاری برنامه ریزی است.

 

آقای سجادی می‌گوید: البته یک هدفگذاری کلان شده است و براساس آن تا ۲۰۳۰ میلادی، یک تریلیون اصله درخت در سطح جهان کاشته خواهد شد.

  • نویسنده : محمد خرم زاده
  • منبع خبر : صدا و سیما