کاظم نظم‌ ده با بیان اینکه سیستم نظارتی سازمان بهزیستی بر مراکز تحت پوشش به صورت شبکه‌ای و با ضریب نفوذ بالا انجام می‌شود به این معنی که هم نظارت تخصصی و هم نظارت عالیه بر روی مراکز به طور مستمر صورت می‌گیرد، اظهار کرد: نظارت تخصصی از طریق کارشناسان حوزه‌های تخصصی در سطوح شهرستان، استان و کشور انجام می‌شود؛ به طوریکه کارشناسان بهزیستی در شهرستان، استان و کشور بطور مکمل و هماهنگ بر روی مراکز بهزیستی نظارت جامع دارند.

به گزارش آماج خبر، مدیر کل دفتر بازرسی با بیان اینکه حتی در ایام شیوع بالای کرونا به دلیل محدودیت تردد و احتمال انتقال بیماری، بازدیدها به صورت آنلاین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جدیت انجام شد، گفت: در موارد ضرورت و نیاز نیز در همان شرایط کرونا کارشناسان بهزیستی به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌ها بر مراکز نظارت می‌کردند.

 

وی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در ایام کرونا بالغ بر ۶۴۸۹ مرکز به صورت آنلاین مورد بازدید قرار گرفتند، یادآور شد: میزان بازدید از مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی، متفاوت و بستگی به عوامل متعدد دارد. بازدیدها و هدایت و راهنمایی بر روی مراکز تازه تاسیس عموما بیشتر و بر روی مراکز قدیمی با برنامه زمانی خاص بطور ماهیانه یا فصلی و منظم است.

 

نظم‌ده با بیان اینکه تمام گزارشات حاصل از بازدیدهایی که از مراکز صورت گرفته در سازمان بهزیستی موجود است، افزود: برای صدور مجوز دو مجوز (یک پروانه تأسیس و پروانه مسئول فنی) به هر مرکز ارائه می‌شود؛ افرادی که نامشان به دلیل تخلف در لیست دفاتر نظارتی و صدور مجوزها در کمیسیون‌های مرتبط ثبت می‌شود، به هیچ عنوان نمی‌توانند موسس مراکز جدید باشند.

 

وی افزود‌:در حوزه اجتماعی ۱۳۰۳ مرکز کاهش آسیب، ۶۶۱ مرکز خانواده، ۵۴۹ کلینیک، ۱۴۰۰ مرکز روزانه توانبخشی، ۸۴۹ مرکز نگهداری شبانه‌روزی، ۳۷۳ مرکز ویزیت در منزل و ۱۱۵ مرکز مراقبت در منزل، ۲۷۲ مرکز ژنتیک و … سازمان بهزیستی فعال هستند.

 

مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشوربیان کرد: در صورتی که از مرکزی گزارشات منفی زیادی وجود داشته باشد آن مرکز بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد؛ به طور مثال اگر یک مرکزی در سال پنج بار مورد بازدید قرار گرفته و ۲ گزارش منفی از آن وجود دارد، این یعنی در سال بعد آن مرکز باید دفعات بیشتر و دقت بالاتر مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرند.

 

 

 

  • نویسنده : سپیده حیاتی