روز گذشته فدراسیون فوتبال کانادا بصورت یکجانبه و بدلایل سیاسی ناشی از فشارهای برخی جریان‌ها و گروه‌های ضد ایرانی در این کشور، بازی دوستانه با تیم ملی فوتبال ایران را لغو کرد.

به گزارش آماج خبر به نقل از اقتصادآنلاین،حسام الدین قاموس مقدم؛ اساسنامه فیفا ذیل بندهای مربوط به حقوق بشر، عدم تبعیض و ارتقای روابط صمیمانه، مقرراتی را وضع کرده که به نظر می‌رسد براساس این بندها، مسئولیت‌های حقوقی جدی بر عهده فیفا و کاناداست.

براساس بندهای پیش‌گفته، فیفا متعهد است که حقوق شناخته‌شدۀ بین‌المللی بشر را محترم شمرده و تلاش کند که حفاظت از اینگونه حقوق را ترویج کند.

طبق اساسنامه، تبعیض قائل‌شدن به هر شکلی علیه کشوری، فردی حقیقی یا گروهی از افراد با در نظر گرفتن اصلیت نژادی، جنسی، معلولیتی، گویشی، مذهبی، سیاسی یا دلایل دیگر بشدت ممنوع و از طریق اخراج یا تعلیق قابل مجازات است؛ لذا کانادا مستوجب مجازات به نظر می‌رسد.

همچنین فیفا باید روابط دوستانه را از این طرق بهبود ببخشد:الف. روابط مابین و در میان اعضا، کنفدراسیون‌ها، باشگاه‌ها، مقامات رسمی و بازیکنان. هر فرد یا سازمانی که در جریان بازی فوتبال قرار دارد متعهد به رعایت اساسنامه، مقررات و اصول بازی جوانمردانه است.

در جامعه بخاطر اهداف بشردوستانه.علاوه بر این، فیفا باید راه‌های نهادینه‌شده را پیش‌بینی کند تا به حل هر گونه اختلافی بپردازد که احتمال بروز آن مابین و میان اعضا، کنفدراسیون‌ها، باشگاه‌ها، مقامات رسمی و بازیکنان وجود خواهد داشت.

  • نویسنده : ماهک شریفی