مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر با اشاره به آغاز دوره‌های جبرانی تابستانه در روزهای گذشته، ویژه دانش آموزان ابتدایی و دبیرستانی که دچار افت یادگیری شده‌اند گفت: این طرح همه مناطق را دربرمی‌گیرد، ولی اولویت با مناطق عشایری، روستایی، حاشیه شهرها و مناطق مرزی است.

به گزارش آماج خبر، حمیدرضا خان‌محمدی با اشاره به طرح تثبیت و تعمیق یادگیری دانش‌آموزان اظهار کرد: افت تحصیلی رخ داده در دوران کرونا به واسطه تعطیلی آموزش حضوری در مدارس برای همگان مشهود بود چرا که آموزش حضوری جایگزینی ندارد و ما جزو کشورهایی بودیم که بسیار دیر به آموزش حضوری برگشتیم.

وی افزود: نیاز بود اختلالی که در حیطه یادگیری رخ داده برطرف شود. در همین راستا گزارشی با محوریت موضوعی افت تحصیلی در مقاطع مختلف آماده و به هیئت دولت تقدیم شد. با نظر مثبت رئیس جمهور، بودجه‌ای برای این امر به تصویب رسید و قرار شد دوره‌های جبرانی تابستانه برای دانش آموزان ابتدایی و دبیرستانی که دچار افت یادگیری شده‌اند برگزار شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر با بیان اینکه این طرح همه مناطق را دربرمی‌گیرد، ولی اولویت با مناطق عشایری، روستایی، حاشیه شهرها و مناطق مرزی است گفت: هم اکنون اجرای طرح در مناطق مختلف آغاز شده است؛ دانش آموزان مشمول شرکت در این دوره‌ها، معرفی شدند و معلمان با آنها کار می‌کنند تا عقب‌افتادگی و کمبودهایی که وجود دارد جبران و یادگیری‌شان تثبیت شود.

خان‌محمدی درباره اینکه آیا علی‌رغم آموزش حضوری در مناطق روستایی و عشایری، افت تحصیلی دانش‌آموزان این مناطق نیز در ایام کرونا در مقایسه با سال‌های گذشته معنادار بوده است؟ گفت: کرونا، دو سال آموزش و پرورش را درگیر کرد. باوجود اینکه آموزش در اغلب روستاها عمدتا حضوری دنبال می‌شد، با چالش‌هایی مواجه بودیم. رفت و آمد معلمان با مشکلاتی همراه بود و و پیک‌هایی از بیماری را داشتیم که اختلالاتی ایجاد می‌کرد. بنابراین آموزش صد درصد حضوری در همه مدارس کشور عملا از ۱۴ فروردین ماه امسال آغاز شد.

وی ادامه داد: آموزش، یک فرایند منظم و به هم‌پیوسته است. با همت معلمان، مدیران و همراهی خانواده‌ها توانستیم بعد از عید نوروز تا زمان امتحانات، آموزش مستمر حضوری داشته باشیم و قطعا دوره تابستانه که در حال برگزاری است مشکلات ایجاد شده را تا حدودی مرتفع خواهد کرد. اگر خطر رفع شود و وارد پیک جدید دیگری از بیماری نشویم، در سنجش آغازین مدارس که توسط معلمان انجام می‌شود، حتما نتایج مثبت طرح مشهود خواهد بود و ما هم درباره نحوه برگزاری و کیفیت تثبیت یادگیری دانش‌آموزان در این دوره گزارشی را آماده و ارائه می‌کنیم.

  • نویسنده : آیناز آقایی