کتاب آب برای سرزمین مقدس سیراف اثر محسن جواهری پژوهشگر سازه‌های آبی تاریخی به همت شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، در بندر باستانی سیراف رونمایی شد.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در مراسم رونمایی از کتاب آب در سرزمین مقدس سیراف اظهار کرد: استان بوشهر، از نظر میزان بارندگی استانی خشک محسوب می‌شود و تغییر اقلیمی نیز به گسترش این خشکی دامن زده است.

علی محمدی اضافه کرد: این خشکسالی پدیده‌ای جدید نیست و وجود سازه‌های آبی تاریخی فراوان در بوشهر اعم از سازه‌های آبی سیراف، سدهای باستانی گلوکلات و دایو جم، شبکه‌های آبیاری سنتی دشتستان و تنگستان نشانه‌های تلاش نیاکان برای سازگار شدن با این اقلیم خشک است.

وی تصریح کرد: متاسفانه رفتار ما در دهه‌ی های اخیر با آب مناسب نبوده و باعث شده تا منابع ارزشمند آب را از دست بدهیم. میانگین افت سالانه یک متر در دشت‌های استان بوشهر و ایجاد فرونشست در برخی از مناطق، بخشی از نتایج برداشت بیش از حد از منابع آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: کمبود آب و وقوع فرونشست، تهدیداتی برای آثار باستانی کشور نیز ایجاد خواهد کرد.

محمدی بیان کرد: بهره‌وری بسیار پایین آب در بخش کشاورزی و سرانه مصرف بالای آب در بخش شرب از جمله آسیب‌های بزرگ پیش روی منابع آب است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی تاریخ در حوزه منابع آب، فرهنگ و تمدن ما در سازگاری با کم آبی و صدور این فرهنگ به سایر ملل را نمایان می‌سازد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: انجام پژوهش‌ها در حوزه آثار آبی باستانی، بسیار حائز اهمیت است و انتشار کتاب آب برای سرزمین مقدس سیراف و سپری شدن مراحل پایانی کتاب سازه‌های آبی تاریخی جم با حمایت شرکت آب منطقه‌ای، گام کوچکی در مسیر پاسداشت اقدامات نیاکان ما در حفاظت از آب است.

محسن جواهری، نویسنده کتاب آب برای سرزمین مقدس سیراف در آیین رونمایی از این کتاب اظهار کرد: این کتاب با بررسی سازه‌های آبی سیراف به نتایج جدید و جامعی در خصوص عملکرد این سازه‌ها دست یافته است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب آب برای سرزمین مقدس سیراف دارای ده بخش است و در نخستین بخش آن به تشریح عوامل مقدس پنداشته شدن سیراف پرداخته شده است.

جواهری افزود: دکتر اقتداری مقدس بودن سیراف را برگرفته از آتشکده‌های آن می‌داند، اما در این اثر، جنبه‌های دیگر این تقدس نیز مورد واکاوی قرار گرفته است.

این نویسنده اظهار کرد: نحوه تامین آب در این بندر پرجمعیت، یکی دیگر از بخش‌های این کتاب است که بررسی منابع تامین آب را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده کتاب آب برای سرزمین مقدس سیراف با تشریح دیگر بخش‌های کتاب بیان کرد: گوناگونی سازه‌های مختلف آب سیراف و همچنین چاله چهارگوش‌ها دو بخش بسیار مهم در شناخت تمدن سیراف است.

📎وی افزود: بخش پایانی این کتاب نیز به ریشه‌یابی نام سیراف می‌پردازد.

در بخش دیگری از این نشست نیز پنل تخصصی باستان‌شناسی خلیج فارس و سیراف در قالب همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیچ فارس برگزار و پژوهشگران این حوزه به ارائه جدیدترین آثار پژوهشی این حوزه پرداختند.

 

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی