آیین جهانی نوروز در مسیر گردشگری غرب کشور چهارشنبه ۲۵ اسفندماه با محوریت معرفی آداب و رسوم کرمانشاه در طاق بستان استان به عنوان دروازه تمدن برگزار شد.  

به گزارش آماج خبر به نقل از صدا و سیما، نادر نوروزی گفت: جشن بزرگ نوروز از تهران آغاز و پس از همدان و کرمانشاه در استان کردستان به پایان می‌رسد.

 

او اضافه کرد: کرمانشاه در روز سوم این رویداد میزبان این آیین در کنار مجموعه تاریخی و دریاچه طاقبستان بود.

 

وی به برگزاری آیین نوروز در ۱۲ کشور جهان اشاره کرده و گفته: برای معرفی این آیین قرار است جشن‌هایی در مسیر تاریخ و تمدن ایران زمین که کرمانشاه هم یکی از سه شهر تاریخی این مسیر است.

 

نوروزی شهردار کرمانشاه برگزاری این آیین ها را فرصتی برای معرفی ۴ هزار اثر تاریخی استان دانست که ۲ هزار و ۲۰۰ اثر آن ثبت ملی شده و یک اثر ارزشمند ثبت جهانی شده ی بیستون ، ۵۰ منطقه ی نمونه ی گردشگری و ۱۴ روستای هدف گردشگری از جمله پتانسیلهای گردشگری استان برشمرد.

 

مناظر طبیعی بکر ، کوههای سربه فلک کشیده رودهای خروشان و سرابهای چشم نواز از دیگر آثار و جاذبه های گردشگری در استان کرمانشاه است.

 

تنبورنوازی و شاهنامه خوانی و سرنا و دهل نوازی از جمله برنامه هایی بود که در جشن نوروزی کرمانشاه اجرا شد.

 

دکتر حجت اله ایوبی دبیر کل ملی یونسکو مهمان ویژه این مراسم بود که به دلیل کنسل شدن پروازش به مراسم نرسید و از سوی دیگر سرمای عصر گاه کرمانشاه باعث شد آیین نوروزی آنطور که انتظار می رفت پیش نرفت.

  • نویسنده : نهاله السادات محرابی