عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: واکسن های دز یادآور بویژه واکسن های ایرانی باعث ایجاد لخته خون در مغز نمی شوند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش آماج خبر، علی اصغر اخوت در حاشیه برگزاری بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران که در هتل المپیک در حال برگزاری است، افزود: واکسن های کرونا انواع مختلفی دارد که در نوع خاصی از آن به میزان بسیار پائین ایجاد لخته خون در زنان جوان مشاهده شده است، ولی در کلیات واکسن های موجود، چنین چیزی مشاهده نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این موضوع که منعی برای تزریق واکسن دز یادآور در هیچ یک از گروه های هدف به خصوص در جوانان وجود ندارد اظهار داشت: واکسن های ایرانی ترکیبی از ویروس ضعیف شده هستند و باعث ایجاد سکته مغزی در فرد نمی شوند.

دبیر بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی تصریح کرد: متاسفانه همه گیری بیماری کرونا باعث ایجاد آسیب های زیادی برای افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند شد، به خصوص مبتلایان به سکته مغزی روند درمانشان به دلیل عدم مراجعه به مراکز درمانی به تعویق افتاد.

اخوت بیان داشت: در واقع کرونا ابتلا به سکته مغزی را افزایش داد، زیرا ۴.۵ ساعت اول درمان سکته مغزی مهم است و زمان طلایی یاد می شود که با تعویق افتادن این زمان باعث افزایش در سکته مغزی شد. و باید توجه داشت که درمان بیماران سکته مغزی اهمیت زیادی دارد و باید مبتلایان نسبت به تشخیص و درمان به موقع توجه جدی کنند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش بین المللی نورولوژی تاکید کرد: در این همایش چهار روزه محورهایی مانند دمانس، عوارض عصبی کرونا، سکته مغزی، پارکینسون و غیره با حضور سخنرانان داخلی و خارجی بصورت مجازی و حضوری در هتل المپیک در حال برگزاری است.

محمدرضا قینی، رئیس بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، در ادامه گفت: کرونا سیستم انعقادی و لخته ها را فعال، مغز را درگیر می کند، انواع و اقسام حالت التهابی مغز و سکته های مغزی و بروز تشنج سردرد را نیز افزایش داده است.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: افراد مراقبت های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا را در اولویت قرار داده و نسبت به این بیماری بی توجه نباشند.

  • نویسنده : سپیده حیاتی